– Fergeselskapenes betalingsordning bryter loven

Den omstridte betalingsordningen ble vedtatt av Stortinget allerede i 2014, men trådde først i kraft i januar 2019.
Den omstridte betalingsordningen ble vedtatt av Stortinget allerede i 2014, men trådde først i kraft i januar 2019. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klagestorm mot fergeselskaper som benytter seg av den nye Autopass-ordningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden januar i år har betalingsordningen Autopass vært innført for ferger på flere fergestrekninger i landet. Reisende har ikke fått kvittering med pris når de betaler, kun et reisebevis som ikke viser hva de har betalt, skriver NRK.

Dette er et klart brudd på markedsføringsloven, har Forbrukertilsynet uttalt til avisen Nor'sia, som først omtalte saken.

I loven heter det at prisene på tjenesten må oppgis før kunden inngår avtalen.

– Du skal ha prisopplysninger før du inngår avtalen. Det skal foreligge en prisliste, og du har rett på en spesifisert regning, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, til NRK.

Les også: Regjeringen innfører rabattkort for personreiser på ferger

Tilsynet vil ta opp saken med de største fergeselskapene i Norge, og er allerede i dialog med selskapet Norled, skriver NRK.

Seniorrådgiver Dag Hole i Statens vegvesen avviser at de bryter loven.

– Kvitteringsordningen er ifølge bokføringsloven lovlig, men det er litt lite trøst hvis kundene ikke opplever det som godt likevel, sier han til NRK.

Han erkjenner at ordningen har svakheter og forteller at de er i dialog med Forbrukertilsynet.