Forbrukertilsynet: Nei, du kan ikke reservere deg mot politisk reklame

Du kan reservere deg mot uadressert reklame og gratis aviser, men ikke mot politisk informasjon fra partiene. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Du kan reservere deg mot uadressert reklame og gratis aviser, men ikke mot politisk informasjon fra partiene. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reglene gjelder både reklame i postkassa og på døra, samt reklame via telefon og SMS og e-post.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som forbruker kan du reservere deg mot uadressert reklame og gratis aviser. Hva som regnes uadressert reklame eller gratis avis er avhengig av innholdet og hvem som er avsender.

Rene partiprogrammer eller annen politisk informasjon fra politiske partier kan forbrukere ikke reservere seg mot, opplyser Forbrukertilsynet.

Grunnen til det er at markedsføringsloven er avgrenset til å gjelde levering av slike fra næringsvirksomhet.

– Politiske partier er ikke regnet som næringsdrivende og derfor vil reklame med et rent politisk budskap ikke være ulovlig å distribuere, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet Frode Elton Haug i en melding på deres nettsider.

Les også: Ekspert om KrFs Olaug Bollestad i bokseringen: – Pute-TV

Når politiske partier sender ut sine budskap, vil det avgjørende spørsmålet være om dette kun inneholder politisk informasjon, reklame eller begge deler.

Dersom partiet i sitt materiell reklamerer for kurs og seminarer som det koster penger for å delta på, eller profilerer eventuelle samarbeidspartnere, kan det være omfattet av markedsføringsloven, opplyser Forbrukertilsynet.