Forbrukerrådet ber DNB-kunder følge nøye med

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, ber DNB-kunder følge med. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix.
Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, ber DNB-kunder følge med. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet slår klart fast at DNBs kunder ikke skal få regningen for problemene med doble betalinger hos banken. De ber folk overvåke kontoene sine nøye.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemene startet onsdag, men natt til torsdag var de tilbake i stort omfang. Dermed risikerer kunder som har brukt DNB-kortet sitt, å bli trukket dobbelt.

– Forbrukere som har blitt utsatt for dobbel belastning, skal kunne få rettet trekket vederlagsfritt, altså uten å måtte betale noe for det. Ansvaret for denne feilen ligger hos banken, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet til NTB.

DNB presiserer at beløpet aldri har blitt trukket to ganger, men at det er en reservasjon som ikke er blitt slettet.

Ingen strafferenter

Jensen i Forbrukerrådet slår fast at kundene selvsagt ikke skal betale strafferenter for eventuelle overtrekk som skyldes de tekniske problemene.

– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto. Feilen skal være mulig å finne, ettersom det er snakk om doble belastninger, sier fagdirektøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Folk som mangler dekning på kontoen som følge av feilen, bes bruke kontanter eller kredittkort. Alternativt kan de kontakte DNB for å få utvidet kreditt på sin brukskonto.

– Det som kanskje er et enda større problem er hvis kontoen belastes såpass mye at for eksempel et fasttrekk og andre faktura satt til betaling ikke går igjennom. Mottakeren av betalingen vil ikke få pengene og kan komme til å kreve deg for kostnader ved purring, påpeker Jensen.

Bakgrunn: Omfattende DNB-trøbbel fortsatt ikke løst

Banken hjelper kundene

Derfor oppfordrer han kundene til å gå inn og se om de har oppsatte trekk som ikke vil gå gjennom på grunn av manglende dekning på kontoen.

DNB har forsikret Forbrukerrådet om at forhåndsoppsatte betalinger som avtalegiro vil gå som normalt så lenge kundene har penger på konto.

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB sier at de har stor forståelse for at kundene blir frustrert i situasjonen som har oppstått.

– Vi prøver å hjelpe kundene med alternativer så godt vi kan. For dem som kommer i en akutt situasjon, så hjelper vi med å tilføre penger på konto så de får betalt det de skal. Det har vi hjulpet mange kunder med det siste døgnet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB til NTB.