Streikerammede kan ha krav på erstatning

VIDEO: Norske SAS-piloter går ut i streik etter at meklingen med NHO Luftfart brøt sammen fredag morgen. Opp til 60.000 reisende kan bli rammet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis de reisende blir forsinket med mer enn tre timer ved ombooking på grunn av streik, har de krav på erstatning, ifølge selskapet Airhelp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En streik gjennomført av selskapets egne piloter går ikke under betegnelsen «ekstraordinære hendelser» og blir derfor flyselskapets eget ansvar i henhold til EUs passasjerrettighetslover EC-26, opplyser landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

– I og med at SAS har valgt å ikke kansellere flygingene mer enn to uker før avgangene, blir selskapet ansvarlig i tilfellene der fly kanselleres eller blir mer enn tre timer forsinket på grunn av streiken. I disse tilfellene har hver passasjer krav på opp til 600 euro i erstatning, sier Hermansson.

Over 1.400 SAS-piloter er tatt ut i streik etter at selskapets ledelse og flygerne ikke kom til enighet natt til fredag. Rundt 315 avganger er innstilt, noe som betyr at rundt 100.000 passasjerer i, til eller fra Norge vil bli direkte rammet av streiken i løpet av helgen. I Skandinavia samlet kan streiken komme til å ramme så mange som 250.000 passasjerer, ifølge tall fra flyerstatningsselskapet Airhelp.