Reagerer på hotellreklamer
Usikker på om de store bookingsidene er sannferdige om tilgangen på rom.
– Det er litt som når du ringer kundeservice og får beskjed om at akkurat nå er det mange som ringer. Jeg er ikke sikker på at det er riktig.
Det sier næringspolitisk talsperson Kårstein Eidem Løvaas i Høyre til ABC Nyheter.
Han er blant dem som reagerer på varslene bookingsider på nettet sender ut til forbrukerne når det søkes på deres sider.
«Ettertraktet. Bare ett rom igjen». «Har fått ti bookinger de siste 24 timer». «Du er for sent ute, dessverre». «Dette tilbudet går straks ut».
Kanskje har du sett meldingene du óg, når årets ferie eller en weekend-tur, skal planlegges. Nettsidene Hotels.com, Booking.com, Expedia, Momonda, Trivago og deres konkurrenter blinker til oss om attraktive hotell de kan skaffe rabatt på.
Og med England som base, har de andre reklameregler å forholde seg til.
Retningslinjer skal åpne
Dette har ifølge NRK ført til at det britiske konkurranse- og markedsføringstilsynet har tatt for seg denne markedsføringen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter anklager om kreativ markedsføring, feilaktige påstander om rabatter, pågående reklame og skjulte avgifter har tilsynet kommet fram til nye retningslinjer:
○ Det skal opplyses om hotellet har kjøpt seg bedre plassering i søkeresultatet.
○ Ikke skape inntrykk av flaks for hvor tilgjengelig eller populært rommet er.
○ Det er ikke lov å plassere reklame for utsolgte hotell.
○ Rabattenes innhold skal tydeliggjøres. Tilbud som ikke gjelder i den aktuelle perioden skal ikke markedsføres.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen○ Alle sider skal vise totalsum for oppholdet, avgifter inkludert.
Spørsmål om tillit: Hvor mye kan du stole på hotell-anmeldelser på nettet?
Det kan være aktuelt å lage regler som begrenser denne type markedsføring også i Norge, forteller avdelingsdirektør Jo Gjedrem Forbrukertilsynet til NRK.
– Det har vært snakk om hvordan reglene skal følges opp, men vi har ikke bestemt oss for framgangsmåte ennå, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenLett å bli forledet
På Stortinget sitter Kårstein Eidem Løvaas og tenker at det er behov for å ta tak i denne type markedsføring. Han ikke vil peke på en enkeltaktør, men opplever at alle aktørene som driver med hotellbooking skaper et spesielt trykk for forbrukerne når det til en hver tid blir fokusert på tilbud, hvor mange rom som er igjen og hvor lenge det er igjen før rabatten avsluttet.
– Det skaper et veldig press på oss som forbrukere. I England har de innført begrensninger på dette. Jeg ser at tilsynet vurderer noe av det samme, og det støtter jeg veldig.
Stortingsrepresentanten mener det er nødvendig å gå påstandene i markedsføringen etter i sømmene for å få verifisert informasjonen, slik at den fremstår som korrekt.
Løvaas tror at det som forbruker er lett å bli forledet av varsler slik booking-sidene viser, for så å bestille der og da. Kanskje til og med litt forhastet.
– Og så skal jeg ikke påstå at dette ikke er riktig, men det er litt rart at uansett på døgnet og uansett hvilket hotell du ser på, så er det akkurat der og akkurat da disse tilbudene gjelder.
Ekstraordinært hotell: Fransk slott «gjenoppstår» som luksushotell