– Vår løsning på regningsbetaling er unik

– God kommunikasjon handler mye om å ta risiko, mener Garborg. Her fotografert under Handelskonferansen i 2016. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
– God kommunikasjon handler mye om å ta risiko, mener Garborg. Her fotografert under Handelskonferansen i 2016. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stjernestatus fra George Clooney og forventningspress fra tre millioner norske brukere. Det er nå han ikke må kjøre av veien igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne fusjonen kommer til å gå bra. Den vil ikke ende som alle de andre, med interne motsetninger, store avskrivninger og hyppige lederbytter. Som nok et vrak på synergieffektenes skraphaug.

Neida, sammenslåingen av Vipps, BankID Norge og BankAxept er dømt til å lykkes ifølge Rune Garborg. Selskapet vil bli til Nordens største aktør innen betaling og identifisering.

– I dag dekker vi tre ulike deler av verdikjeden og sammen blir vi mer kraftfulle. Vi fusjonerer for å skape helt nye muligheter, sier Garborg om fusjonen som Finansdepartementet til slutt sa ja til.

«Vipps har begynt dødskampen»

Han lovet kameraten at det skulle gå bra. Året var 1988 og stedet var et klasserom på Hamar Katedralskole. Skøytetalentet Rune Strand var kommet på landslaget og hadde fått en helt ny bil. Betalt av sponsorene.

FAKTA: Rune Garborg

Alder: 49 år

Sivilstand: Samboer, to døtre på 10 og 13 år

Stilling: Administrerende direktør i Vipps

Aktuell: Leder fusjonen av Vipps, BankAxept og BankID Norge

Bakgrunn: Sivilmarkedsfører fra Norges Handelshøyskole. Var gründer i noen få år, før han fikk ansvaret for fordelsprogrammet Saga i DNB. Markedsdirektør for DNB Eiendom gjennom ni år, senere markedsdirektør i DNB.

__________________________________

Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp?

Vi har verdens mest digitale forbrukere og det er på tide at vi utnytter dette også til å utvikle helsevesenet. Frykten er at digitalisering skal gi mindre kontakt mellom mennesker, men det er det motsatte som er hensikten. Bruk digitalisering til å frigjøre arbeidskraft og få flere varme hender ut til dem som trenger det.

Hva bør Norge bruker mindre penger på?

Jeg leste et sted at Norge bruker 400 milliarder kroner i året på innkjøp og at visse tiltak kan gi besparelser på 100 milliarder kroner over tre år. Vi må spørre oss hvilke insentiver har de som gjør avtalene til å spare mest mulig penger?

Hva er din dårligste investering?

Det må være medlemskapet på Sats. Der har jeg en svært høy timepris. Men jeg vil holde fast ved mine fremtidige ambisjoner, jeg fortsetter som Sats-medlem.

Hvilken bok vi du gjerne lese om igjen?

«Makt og verdighet» av Steinar Bjartveit og Kjetil Eikeset. Det er fascinerende å lese om renessansen og Firenze, hvor det oppsto en dynamikk som gjorde at kunsten og nyskapningen blomstret. Det er så lett å tenke at innovasjon var noe vi begynte med for et par år siden.

Hva er ditt drømmereisemål?

Det første landet utenfor Norge hvor Vipps etablerer seg. Jeg gleder meg til å reise dit.

Den optimistiske Rune G spurte den realistiske Rune S pent om å få låne bilen. Han skulle bare hjem for å hente treningstøy til gymtimen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Nei, vær så snill’a. Ikke ta den bilen nå, jeg har nettopp fått den jo», svarte skøytetalentet.

Men han ble overtalt av Rune G, som strenet ut av timen med bilnøklene i lommen.

Det gikk ikke bra.

Garborg mener også det kommer til å gå bra å konkurrere mot Apple Pay. Ikke alle deler den optimismen. For eksempel har en rekke banker åpnet opp for betaling med Apple Pay, fordi de tror det er fremtiden.

«Vipps har begynt dødskampen, og vil ikke være i markedet om tre–fire år», sa NHH-professor Tor W. Andreassen til Aftenposten for en tid tilbake.

– Globale aktører kommer inn og vil ha sin del av kaken innen markedet for betaling. Den interessen er nært knyttet til verdien av kundedata. Vi ser hvordan de kapitaliserer på kundedata. Og gullet innen data er betaling. Det vil selvsagt gi oss stor konkurranse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe Garborg ikke frykter.

Les også: Har «rodd» inn flere hundre millioner

Forenkling er svaret

– Hva skal til for å vinne konkurransen? Svaret er forenkling. Det må være enkelt, det må være trygt og det må være tilgjengelig over alt. Og på disse punktene skal vi være best. Vi tilbyr den enkleste betalingen i Norge i dag. Nå er vi også i gang med regningsbetaling og betaling i nettbutikker. Det neste er fysiske butikker. Skal internasjonale aktører lykkes må de ha den samme lave prisen som vi i dag har på BankAxept. Er prisen for høy er selv ikke forenkling bra nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Folk flest kunne ikke brydd seg mindre. Betalingsløsninger er lavinteresse. Det geniale med Vipps var at det har et sosialt element. Det startet med at en venn ville sende deg penger.

– Ingen kunne forutsi at responsen skulle bli så overveldende. Det vi gjorde var egentlig bare å bytte ut bankkontonummeret med mobilnummeret. Betaling ble sosialt, sier Garborg.

Les også: Rasmussen selger «byhytte» for 32 millioner

Har gjemt det beste til slutt

I dag har betalingsappen passert 3 millioner brukere.

– Det er morsomt at folk som Tor W. Andreassen tror vi ikke kommer til å overleve. For et par år siden var nemlig bekymringen at vi ikke hadde nok konkurranse og hadde for stor makt.

Han har gjemt det beste til slutt. Målet er å fjerne passord i Norge. Det nye selskapet som består av Vipps, BankID og BankAxept vil at passord om noen år er historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er ikke alt som går bra. I den skarpe og trange svingen inn til Heggvegen på Ottestad i Hamar kom en bil plutselig ut fra en innkjørsel. Rune måtte svinge brått til siden og traff en stein. Selv endte han på sykehus og ble gående seks måneder med nakkekrage. Men minst like ille var det at kameraten måtte vente nesten like lenge for å få bilen tilbake i kjørbar stand.

– Da lærte jeg to ting. Rune Strand er verdens rauseste mann og bruk av bilbelte er alltid lurt.

(Saken fortsetter under)

Fra Handelskonferansen 2016 der Garborg deltok i paneldebatt om den digitale fremtiden med Berit Svendsen, tidligere administrerende direktør i Telenor, og Preben Carlsen, som da var daglig leder i Trigger. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Fra Handelskonferansen 2016 der Garborg deltok i paneldebatt om den digitale fremtiden med Berit Svendsen, tidligere administrerende direktør i Telenor, og Preben Carlsen, som da var daglig leder i Trigger. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Reklamen som delte salen i to

Man må ta litt risiko her i livet, enten det er for å hente gymtøyet eller det er for å posisjonere markedsledere. Etter en lang karriere som markedsdirektør i DNB Eiendom havnet Garborg i kommunikasjons-teamet som ristet liv i den gamle storbanken.

– Jeg hadde sett for meg en videre karriere innen eiendom. Men en dag ba Trond Bentestuen om et møte. Og de planene som ble skissert av ham og Rune Bjerke den gangen var imponerende. DNB skulle bli ledende på kommunikasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Rune Garborg ble i 2017 konstituert som sjef for Vipps. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Rune Garborg ble i 2017 konstituert som sjef for Vipps. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

De siktet høyt. I en konferansesal på et hotell på Gardermoen i 2010 ble reklamefilmene «Young, free & single» lansert. Filmene var spilt inn i Los Angeles og gikk tett på tatoverte kropper, bodybuildere og kvinnelige modeller. Budskapet var at når du er ung må du huske at du en gang skal bli voksen. Da trenger du pensjonssparing.

– Jeg har aldri vært så spent i mitt liv.

Spenningen ble overført til salen. Den svarte med en underlig blanding av taushet og applaus.

– Det var mange ulike tilbakemeldinger. Noen jublet og sa tiden var inne for fornying. Andre mente at vi fullstendig ville ødelegge merkevaren. Vi beveget oss inn i et spennende landskap. Vi engasjerte på en måte DNB aldri har engasjert tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Google lanserer stemmeassistent på norsk

George Clooney på badet

Neste steg på stigen gikk lettere. Det var George Clooney-reklamen. En kvinne våkner opp i en hotellsuite, med ring på fingeren. Hun husker ingenting fra dagen før, men finner en brudekjole på gulvet. Og plutselig kommer George Clooney smilende ut fra badet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Noen ting vet du bare at kommer til å fly.

Budskapet var at mens noen har flaks her i livet, så kan det for alle oss andre lønne seg å spare litt. Try reklamebyrå ble belønnet med gullfisken for filmen.

– God kommunikasjon handler mye om å ta risiko. Hvis du sikter mot en femmer, så får du en femmer. Vi ville plukke åttere og niere, og da måtte vi ta større sjanser. Mange som jobber med kommunikasjon er ikke villig til å ta den risikoen. Da er det også vanskeligere å engasjere de du skal forsøke å nå.

Les også: Faktorene som sender kvinner til topps

Fra mCash til Vipps

I dag er det få som snakker om Vipps trøblete barndom. Det er et faktum at hovedkonkurrenten mCash var først ute og i bruk allerede i februar 2014. På samme tid satt DNB sammen med Telenor og utviklet ValYou. Det gikk ikke bra. Det ble en flopp.

– ValYou hadde mye spennende i seg. Mye lærdom, inspirasjon og tankegods ble med videre i Vipps. Men den var rett og slett ikke enkel nok i bruk. I vår bransje handler alt om forenkling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Vipps-sjef Rune Garborg fant i fjor tonen med Nordea Norge-sjef Snorre Storset. mCash er historie. Foto: Are Haram
Vipps-sjef Rune Garborg fant i fjor tonen med Nordea Norge-sjef Snorre Storset. mCash er historie. Foto: Are Haram

Det er et annet faktum at mCash-gründer Daniel Döderlein hadde møter med DNB både i 2012 og 2013. Men det ble aldri noe samarbeid eller oppkjøp. I stedet valgte DNB å satse på egenhånd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De reneste ordene rundt dette ble formulert av Geir Sand Nilsen i en kommentar i Kampanje i 2015. «Det er hevet over enhver tvil at DNB har hatt innsikt i mCash», skrev Nilsen.

– Hvor mye av mCash er det i Vipps?

– En god del. Vi har med oss mange av de ansatte fra mCash videre.

– Nå snakker vel du om avviklingen av mCash i 2017 og sammenslåingen med Vipps. Vi tenker tilbake til starten, da Vipps ble lansert i 2015. Rappet Vipps teknologi og ideer fra mCash?

– Nei, MobilePay hadde allerede vært ute i Danmark i to år, og digitale lommebøker var ikke en ny, unik oppfinnelse. Betalingsteknologien fantes i andre markeder. Men den peer-to-peer løsningen som vi lanserte var vi først ute med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er Vipps en innovasjon?

– Definisjonen på en innovasjon er subjektiv, så det kommer an på hvem du spør. Vi påberoper oss ikke at vi alltid er først, men vi ønsker å ha den beste totalløsningen på markedet. Løsningen vi har på regningsbetaling er unik.

– På andre områder har vi brukt løsninger som allerede finnes. For meg handler ikke bare innovasjon om å skape det nye, forbedringer av det eksisterende kan også være en innovasjon. Men det blir ikke en innovasjon før kundene har vist at de setter pris på produktet eller tjenesten.

Les også: Lederne med de feteste lønningene

Faren gikk fra kampen

Under oppveksten på Hamar gjorde faren mange helhjertede forsøk på å få sønnen til å velge musikken, før idretten tok ham. Forsøkene var gode, med pedagogisk forankring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Faren var operasanger og lektor og gikk etter første omgang da Rune Garborg spilte sin første A-lagskamp. Han scoret i andre omgang. Foto: Are Haram
Faren var operasanger og lektor og gikk etter første omgang da Rune Garborg spilte sin første A-lagskamp. Han scoret i andre omgang. Foto: Are Haram

Faren var lektor på Hamar Lærerhøyskole og operasanger. Han åpnet dørene til hagen og ut jallet det av norske romanser og arier. Faren debuterte til og med på Den norske opera med «Carmina Burana». Han reiste også til USA for å opptre som operasanger, men et handikap gjorde at karrieren aldri tok helt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var sang og musikk hjemme, men Rune ville drive med idrett. Hamar er idrettsbyen. Fotballen ble viktigere og til slutt havnet han på A-laget til Ottestad. Han fikk noen få kamper før han gikk ut i militæret. Da var tiden inne for at den svært lite idrettsinteresserte faren endelig tok turen til fotballbanen for å se på en kamp. Han kom, han så og gikk. Etter 45 minutter. Sønnen derimot, han scoret i andreomgang.

– Han hadde tydeligvis ikke fått med seg at det var to omganger i en fotballkamp, ler Garborg.

Kanskje var det mangel på faderlig idrettsomsorg som gjorde at han noen år senere rykket inn et leserinnlegg i Dagbladet til forsvar for Mini Jakobsen. «Man kan bli ganske forundret over hvor mye energi enkelte personer bruker på å irritere seg over den noe uortodokse Mini Jakobsen», skrev sportsidioten som i dag er svoger med Jan Åge Fjørtoft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn jager jackpot - nå på 182 millioner

Bygget tribuneanlegg i stua

Han begynte på jusstudier, men det var for mange ord. Han hadde ikke ro til å sitte på lesesalen.

– Det var egentlig faren min som kom til meg. Han spurte om dette egentlig var riktig for meg? Jeg er utålmodig av natur. Selv om vi ikke hadde de samme interessene så kjente han meg tydeligvis bedre enn jeg kjente meg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet ble det Norges Markedshøyskole, hvor han ble sivilmarkedsfører etter en litt treg start.

– I begynnelsen var det nok mye annet enn studier. Vi hadde et kollektiv på Majorstuen. Under fotball-VM i 1994 bygget vi opp et tribuneanlegg inne i stua. Det var fullt hus under hele VM.

(Saken fortsetter under)

Rune Garborg sammen med Elisabeth Haug, administrerende direktør i SpareBank 1 Mobilbetaling, og Rune Bjerke, konsernsjef i DNB. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Rune Garborg sammen med Elisabeth Haug, administrerende direktør i SpareBank 1 Mobilbetaling, og Rune Bjerke, konsernsjef i DNB. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Karrieren startet som gründer. Han forsøkte å lage et helsekort, som alle nordmenn skulle ha i lommeboken, og kom langt i et samarbeid med Storebrand. Senere fikk han ansvaret for å bygge opp lojalitetsprogram SAGA for DNB, bare 26 år gammel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var en utrolig spennende periode, jeg fikk lov å være sentral i etableringen av en merkevare for DNB før jeg var fylt 30 år.

Mens vi har snakket har det foregått 10.000 til 20.000 transaksjoner i Vipps. Det går opp mot 500.000 hver dag. Det koster. Vipps hadde driftsinntekter på 30 millioner kroner i fjor, men driftskostnader på 187 millioner kroner.

Men Vipps skal bli ledende i Norden og noen kollisjoner underveis må man regne med.

Intervjuet sto opprinnelig på trykk i Finansavisen lørdag 22. september