Reservert mot telefonsalgDerfor blir du nedringt av selgere, selv om du er reservert

SVAR: Du kan gi telefonselgere beskjed direkte om du ikke ønsker å bli oppringt (nummeret på telefonen har for ordens skyld ingenting med telefonsalg å gjøre). Foto: Lisa Wisløff
SVAR: Du kan gi telefonselgere beskjed direkte om du ikke ønsker å bli oppringt (nummeret på telefonen har for ordens skyld ingenting med telefonsalg å gjøre). Foto: Lisa Wisløff
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange bryter reglene, sier Forbrukertilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Vi.no): – Telefonsalg til tross for reservasjon er det vi mottar aller mest klager på.

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukertilsynet, Ingvild Sahl, er tydelig i sitt svar på spørsmålet om hvor stor problem dette er.

– Det er mange som bryter reglene, og forbrukere som irriterer seg. Det er særlig mange eldre som blir ringt selv om de er reservert, gjerne fra organisasjoner som vil ha støtte til et nyttig formål, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, til Vi.no.

Les også: Slik sjekker du om nettbutikken er seriøs

Noen har lov til å ringe

Ifølge Reservasjonsregisteret har over to millioner nordmenn reservert seg mot telefonsalg og adressert reklame.

Likevel blir altså mange av dem fortsatt oppringt. Det finnes flere årsaker:

De som ringer tar ikke en ordentlig «vask» mot reservasjonsregisteret.

– Vi har flere tilfeller på firmaer som ringer uten å sjekke ordentlig opp mot registeret først, sier Haug.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mange bryter reglene, sier Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt
Mange bryter reglene, sier Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt

Men det finnes også et unntak som gir selgerne lov til å ringe:

– Har man har et eksiterende kundeforhold, eller ringer fra en frivillig organisasjon, så er det likevel lov å ringe. Det blir en del spørsmål om dette, fordi det er noen grensetilfeller. Derfor har vi prøvd å stramme inn reglene fra 1. januar, sier Haug.

Utnytter konkurranser

Fra nyttår ble det forbudt å bruke skjult nummer ved telefonsalg. I tillegg til forbud om å innhente samtykke til telefonsalg på vegne av flere ulike næringsdrivende samtidig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en del kreative sjeler der ute som utnytter dette. For eksempel i konkurranser på nett, der du må si ja til å bli ringt opp av alle mulige forskjellige telefonselgere for å kunne delta, forteller Haug.

Les også: Slik avslører du svindel på e-post

«Terror»

I en av klagene til Forbrukertilsynet, som Vi.no har fått se, skal en 65-åring ha blitt oppringt av Telenor en rekke ganger - på tross av at vedkommende var reservert mot telefonsalg:

Artikkelen fortsetter under annonsen

«De ringer fra ulike nummere. Jeg har bedt dem om å stoppe terroren. Truet med politianmeldelse. De slutter ikke», står det i klagen.

Når Vi.no tar kontakt med Telenor, påpeker de at personen var kunde på klagetidspunktet.

– Telenor tar gjerne kontakt med egne kunder, som regel med formål å gi enda bedre service. Det første en telefonselger fra Telenor opplyser om i samtalen er at man har mulighet til å reservere seg mot slike henvendelser. Vi ønsker selvsagt ikke å ringe de som ikke ønsker å bli kontaktet, og personen det her gjelder har vi sørget for at ikke skal ringes av oss igjen, skriver fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor, Anders Krokan, i en e-post.

Les også: Telefonselgerne ringer oftest til eldre

SLIK RESERVERER DU DEG
Man reserverer seg på nettsidene til Brønnøysundregistrene, ved å logge seg inn med elektronisk id (Bankid, Minid osv.)

Du vil fortsatt kunne få reklame fra dem du har et eksisterende kundeforhold til.

Du kan bli slettet fra slike lister hvis du ber om det.

Næringsdrivende virksomheter og andre juridiske personer (for eksempel enkeltpersonforetak) kan ikke reservere seg.

Kilde: Brønnøysundregistrene

Ta telefonen

Hvis du plages av telefonselgere etter reservasjon, bør du gi dem beskjed direkte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gi beskjed i samtalen. Uansett om du er kunde eller ikke, så står det i loven at man har rett til å bli lagt inn på en såkalt sperreliste, sier Frode Haug .

Hvis dette ikke hjelper kan du sende inn klage til Forbrukertilsynet eller Forbrukerrådet.

– Vi mottar fryktelig mange klager, og har langt fra kapasitet til å ta opp alle. I de mest alvorligste og verste sakene ender vi av og til opp med å gi bøter, sier Haug.

Les også: Tilbudt sluttpakke? Dette bør du sjekke

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne