Forbrukerrådet kritisk til pop up-varsler
Forbrukerrådet er lite begeistret for pop up-varslene Facebook og Google benytter i forbindelse med innføringen av den nye personvernforordningen.
Sammen med flere forbrukerorganisasjoner ber nå rådet europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med forordningen.
En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».
– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei. De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.