Forbrukerrådet kritisk til pop up-varsler

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Foto: Matt Rourke / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet er lite begeistret for pop up-varslene Facebook og Google benytter i forbindelse med innføringen av den nye personvernforordningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med flere forbrukerorganisasjoner ber nå rådet europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med forordningen.

En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei. De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.