Meny

TV 2 kan gå i svart hos 900.000 seere

Det er fortsatt ingen løsning i forhandlingene mellom TV 2 og RiksTV, et distribusjonsselskap TV 2 eier en tredel av. Et avtalebrudd vil ramme nærmere 300.000 husstander og 900.000 tv-seere. Foto: NTB Scanpix. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Overhengende fare for brudd i forhandlingene mellom TV 2 og RiksTV om ny distribusjonsavtale.

Klokkene ringer snart for TV 2 og RiksTV. Etter det Kampanje erfarer vil forhandlingene mellom tv-konsernet og tv-distributøren om en ny distribusjonsavtale fortsette for fullt i romjula. Det skal etter det Kampanje har grunn til å tro være stor avstand mellom partene, ni dager før den nåværende avtalen løper ut nyttårsaften.

Dermed øker nå faren dramatisk for at 272.000 RiksTV-kunder vil miste TV 2-kanalene ved midnatt nyttårsaften. Det er vanlig å regne tre tv-seere per husstand, så det vil si at rundt 900.000 tv-seere blir rammet av svarte TV 2-skjermer idet feststemte nordmenn skal feire inngangen til et nytt år.

Les også: TV 2 krever mer penger: - Vi betaler mye for godt innhold, svarer RiksTV-sjefen

Les også: Nær én million tv-seere kan miste TV 2-kanalene

- Viktig å finne en løsning

RiksTV håper fortsatt på at de tøffe forhandlingene skal ende med en ny avtale.

- Vi uttaler oss ikke om status i forhandlingene. Men jeg kan bekrefte at partene jobber for å finne en løsning, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV til Kampanje.

- TV 2 har attraktive kanaler. Vil det være dramatisk for RiksTV å miste kanalene?

- Vi i RiksTV ønsker å ha så komplette og gode kanalpakker og tv-tilbud som overhodet mulig. TV 2 har mange spennende kanaler, programmer og satsinger. Vi ønsker selvfølgelig å bli enige, slik at vi slipper å måtte la TV 2-kanalene gå i svart, svarer Mesna.

- Vil forhandlingene pågå i romjula?

- Vi jobber fortsatt med å finne en løsning, og det er mulig at det også vil pågå forhandlinger i romjula, ja.

Har ikke varslet kundene

- Øker nå faren for at TV 2-kanalene forsvinner fra RiksTV?

- Erfaringen viser at man alltid finner en løsning. Det er viktig både for TV 2 og RiksTV at man finner en løsning. Begge parter er motiverte for å komme frem til en enighet, sier Mesna.

Les også: TV 2 og Get nær avtale - unngår svarte skjermer

Les også: TVNorge og Telenor enige om ny tv-avtale

- Har dere informert kundene om at det kan bli avtalebrudd mellom RiksTV og TV 2, og at kanalene kan forsvinne?

- Det er fremdeles relativt god tid før avtalen utgår, og erfaringen viser at de fleste forhandlinger av denne typen ender med en god løsning, slik at man slipper svarte skjermer. Så kundene er per nå ikke informerte. Det får vi se nærmere på etter hvert hvis forhandlingene drøyer.

Kan tape kunder og store reklameinntekter

TV 2-ledelsen er svært ordknappe om de krevende forhandlingene med RiksTV.

- Vi forhandler en ny avtale med RiksTV og har tro på at vi kommer til enighet. Ut over det kommenterer vi ikke innholdet i forhandlingene, sier organisasjonsjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand til Kampanje.

For TV 2 vil et avtalebrudd med RiksTV bety at tv-konsernet når ut til færre tv-seere. Færre tv-seere gir mindre reklameinntekter. En langvarig konflikt med RiksTV vil derfor kunne påføre TV 2 tap på mange millioner kroner. Også RiksTV blir skadelidende fordi bortfallet av TV 2-kanalene vil med stor sannsynlighet føre til kundeflukt. Slik sett har begge parter felles interesse av å komme til enighet. Men langsiktige konsekvenser vil kunne veie tyngre for partene enn frykten for kortsiktige tap.

Stridens kjerne er penger. Etter det Kampanje kjenner til har TV 2 krevd flere titalls millioner kroner årlig for at RiksTV fortsatt skal kunne tilby sine kunder de attraktive TV 2-kanalene. Det er langt mer enn det RiksTV har betalt de siste årene. Etter det Kampanje forstår skal RikSTV, som TV 2 eier sammen med NRK og Telenor, være svært lite lysten på å bla opp så mye som TV 2 krever for en ny avtale.

Tradisjonell tv under press

TV 2 gir seg heller ikke uten sverdslag. Kampanje har tidligere skrevet at TV 2-sjef Olav Sandnes internt har omtalt forhandlinger med selskaper som RiksTV, Canal Digital og Get som «Slaget mot distributørene».

- Vi skal beskytte oss mot distributørenes egne internett-tv-løsninger. De stikker av med størstedelen av pengene. Slik kan vi ikke ha det, sa TV 2-sjef Olav Sandnes til sine ansatte i fjor.

TV 2 har i dag cirka 700 millioner kroner i distribusjonsinntekter og cirka 500 millioner kroner i inntekter fra strømmetjenesten Sumo. Altså til sammen 1,2 milliarder kroner i strømme- og distribusjonsinntekter. Dette er inntekter TV 2-ledelsen vil øke i årene framover når den største inntektskilden, reklameinntektene fra lineære tv-sendinger, ventes å falle.

Les mer: TV 2 varsler full krig mot tv-distributørene

Kamp om strømmekunder

P å den andre siden av forhandlingsbordet sitter en motpart som også merker at tradisjonell tv og tradisjonell kringkasting har passert middagshøyden. Tv-seing via antenne, kabel og satellitt er uomtvistelig på vei ned mens strømming vokser. Derfor blir det press på lønnsomheten for de klassiske tv-distributørene og RiksTV jobber på spreng for å omstille seg til nye tider i tv-markedet, blant annet ved å etablere egne strømmetjenester. Dette er tjenester som konkurrerer med tv-kanalenes egne satsinger på strømming, som for eksempel TV 2 Sumo.

RiksTV økte omsetningen fra 2015 til 2016 med tre prosent til 1,1 millarder kroner, men driftsresultatet falt med 23 prosent til 119 millioner og resultat før skatt krympet med 41 prosent til 61,9 millioner.

Med en slik økonomisk utvikling som bakteppe er det grunn til å tro at RiksTV ikke gir ved dørene, selv ikke i forhandlinger med sin eier TV 2.

Les også: TV 2 krever mer penger: - Vi betaler mye for godt innhold, svarer RiksTV-sjefen

Les også: Nær én million tv-seere kan miste TV 2-kanalene

Gikk i  svart i ti dager

Lille julaften for ett år siden valgte TV 2 og distributøren Get å ta julefri og utsette innspurten i forhandlingene til januar. Den gang sto 500.000 Get-kunder og rundt 1,3 millioner norske tv-seere i fare for å miste TV 2-kanalene. Partene ble senere enige.

2016 startet med en svært opprivende konflikt mellom Telenor-eide Canal Digital og amerikanskeide Discovery, en strid som endte med at TVNorge-kanalene gikk i svart hos rundt 2,5 millioner seere i ti dager. Det har også vært full krig mellom TV 2 og Canal Digital tidligere. I Sverige var det full krig mellom Discovery og Com Hem i høst. 4,5 millioner svenske tv-seere ble rammet av den 13 dager lange konflikten.

Det var neppe siste gangen det ble blåknute på tråden mellom et tv-hus og en tv-distributør.

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)

Privatøkonomi
Populært