Nordmenn klikker jula inn på nett

Tanken på å sitte foran skjermen og kjapt klikke seg fram til julegavene, heller enn å kjase rundt i butikker og stå i kø, er besnærende for flere. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Tanken på å sitte foran skjermen og kjapt klikke seg fram til julegavene, heller enn å kjase rundt i butikker og stå i kø, er besnærende for flere. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn halvparten av befolkningen kjøper julepresanger på nett. Det er også økt interesse for å bestille julevask av huset og julemat levert på døra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste tre årene er andelen som vil kjøpe en eller flere julegaver på nett økt fra 42 til 57 prosent. Det viser en undersøkelse fra november, gjennomført av Respons Analyse for Sparebank 1.

– Jeg tror forklaringen er at stadig flere og bedre nettbutikker gjør netthandel enklere og mer attraktivt, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 til NTB.

Fakta om netthandel

  • Netthandel er utbredt og reglene annerledes enn ved handel over disk.
  • I butikk tilbyr de fleste byttemulighet på julegaver, man kan be om byttelapp. En fordel med netthandel er at man har 14 dagers angre/returrett, i henhold til regler som gjelder for EU og EØS.
  • Det er unntak på angreretten , for eksempel ved bestilling av reiser og fersk mat.
  • Det er viktig å være sikker på at firmaet på nett er ekte og seriøst.
  • Det bør være lett å finne firmaets navn, adresse, epostadresse og telefonnummer på nettstedet.
  • Er nettsiden skrevet på dårlig norsk eller er varene veldig billige, bør man være på vakt.
  • Pass på at varen kan bli dyrere, på grunn av frakt, ulike avgifter, toll og merverdiavgifter. Sjekk hvilket land varen sendes fra.
  • Les produktinformasjonen, størrelsesguider og let gjerne etter forbrukeromtaler av produktet.
  • Forbrukerombudet har en liste over useriøse nettbutikker.
  • Ved kjøp av tjenester som rengjøring og ferdigmat, skriv avtale og sjekk seriøsiteten til firmaet.
  • Husk å bestille i god tid før jul, sjekk hvor lang leveringstiden er og husk at det kan ta lengre tid enn ellers.
  • Velg sikker betalingsmåte, hvis man ikke får det som er bestilt og ikke får kontakt med selger eller selger ikke kommer krav i møte, kan man ha rett på kortreklamasjon.
  • Man kan også klage til Forbrukerrådet.

(Kilde: Forbrukerrådet , Forbrukereuropa og Forbrukerombudet)

Der netthandel en periode var en trussel mot de fysiske butikkene, er nå de fleste butikker på nett og kan konkurrere. Dermed kan forbrukere handle og bestille i ro og mak fra sin lokale butikk på nett og slippe kø og kaos i julestria. Forbrukerrådet bekrefter at flere klikker jula inn enn før.

– Det kan gå fort i svingene, og det er greit å vite at du har angrerett om du handler på nett. Litt kritisk bør du være, sier senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen i Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I ro og mat

Ifølge årets undersøkelse er det 11 prosent som planlegger å ta unna mesteparten av gavene på nett. De ivrigste er unge voksne i alderen 25–34 år, der 51 prosent vil kjøpe en god del eller de fleste gavene på nett. At unge handler mer på nett enn eldre, vil ifølge Gundersen i Sparebank 1 øke netthandelen fremover.

Norges største dagligvarehandel på nett, kolonial.no, har også merket at folk trekkes til skjermen.

– Flere og flere ser at det er billig, tidsbesparende og enkelt å bestille på nett. Vi ser en kraftig vekst når det blir ekstra travelt i butikkene, og folk har knapt med tid. Vi ser også at folk vil velge selv, og før jul har de mange og forskjellige ønsker, de vil ha et bredt utvalg, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av matkasseleverandørene NTB har snakket med sier at interessen for ferdigutvalgte julevarer ikke er spesielt stor. Det kan tyde på at folk har helt spesifikke krav til jula.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravstore

Tom Sørby har i 11 år drevet Norgescatering fra Drammen og opplever en tendens til at privatkunder bestiller maten til juleselskaper i stedet for å lage alt selv.

– Det typiske er å bestille et bredt utvalg julemat, levert på døra, til selskap med 10–15 gjester. Vertskapet setter høye krav til kvalitet, sier han.

Sørby mener trenden med hjemmelaget mat, laget fra bunn, ligger som en bakenforliggende årsak til at folk paradoksalt nok ikke lager maten selv.

– Det tar tid å lage mat på denne måten og til mange mennesker, og folk har mye annet de vil gjøre. Så har du kanskje litt latskap, folk syns det er deilig å slippe, og de har råd til å sette bort jobben, sier han.

– Men på julaften vil vel folk lage maten selv?

– Det er ikke vårt inntrykk. Vi leverer ikke på helligdagene, men vi får mange forespørsler. Vi kunne jobbet for fullt, 24 timer i døgnet, julaften, førstedag og andredag om vi ville, sier Sørby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svigers røntgenblikk

Høye krav til en perfekt jul gjelder også for hvordan hjemmet framstår. CityMaid dekker store deler av landet. Deres «julevask» omfatter flater som folk visstnok frykter kan bli utsatt for kritiske blikk fra julegjester.

– Vi har allerede solgt en del av disse nå, det kommer enda flere når det nærmer seg julaften, og folk får vaskepanikk. Men da er vi gjerne fullbooket. Jula kommer utrolig nok overraskende på hvert år, sier digital markedsfører Vibeke Scavenius i CityMaid.

Forbrukerrådet tror behovet for å senke skuldrene overvinner stoltheten hos noen, men langt fra alle.

– Det er nok fortsatt en terskel for en del av oss. Mange legger fortsatt en viss stolthet i at de skal ha laget og gjort iallfall noe selv før julekvelden er her, sier Tangen.