Kina blir storeier i Norwegian

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Selskapet BOC Aviation Limited vil eie 12,67 prosent av aksjene i flyselskapet Norwegian etter kriseemisjonen. Selskapet er eid av den kinesiske staten.

Det er det irske leasingselskapet Aercap Holdings som nå blir den største eieren i flyselskapet, ifølge en børsmelding. Selskapet har en eierandel på 15,9 prosent.

Også leasingselskapet BOC Aviation Limited blir storeier i Norwegian, med en eierandel på 12,7 prosent. Verken selskapet eller noen av dets datterselskaper har eid aksjer i Norwegian tidligere, men har hatt avtaler om leasing av fly.

BOC Aviation er gjennom en lang rekke selskaper eid av den kinesiske regjeringen, ifølge en børsmelding fra Norwegian.

Har oppfylt vilkår for kriselån

Onsdag ble det også klart at Norwegian har innfridd vilkårene i den statlige lånegarantien og får tilgang på 2,7 milliarder kroner.

– Når vi får tilgang på statens lånegarantier, kan vi fortsette å bygge selskapet videre. Dette er en bekreftelse på at aksjonærene, markedet, obligasjonseiere, leasingselskaper, andre kreditorer og långivere har troen på Nye Norwegian og selskapets fremtidsstrategi, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en pressemelding onsdag morgen.

Selskapet opplyser at de har fått omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital.

Norwegian har den siste tiden vært gjennom en omfattende restrukturering der de blant annet har kjempet for å få tilgang til en statlig lånegaranti på til sammen 3 milliarder kroner.

I slutten av mars fikk selskapet tilgang til 300 millioner kroner, og nå får de tilgang til de resterende 2,7 milliardene, bekrefter Næringsdepartementet.

Norwegian: Vi har oppfylt statens vilkår for å få kriselånet

Nær halvert på børs

At kriteriene er oppfylt, betyr blant annet at emisjonen er ferdig med utstedelse av 400 millioner nye aksjer til en kurs på én krone.

Før åpning på Oslo Børs sto kursen i 3,78 kroner. Ved børsåpning var aksjen ned 60 prosent, men kursen justerte seg noe. Etter en halvtimes handel var aksjen ned 43 prosent til 2,15 kroner per aksje.

En aksjekurs på rundt 2 kroner tilsvarer en markedsverdi på 330 millioner kroner.

Det bratte fallet i aksjekursen er et resultat av at antallet aksjer i Norwegian mangedobles, noe som fører til at hver enkelt aksje skal ha en lavere pris.

Aktuelt: Norwegian-aksjen stuper etter innvilget kriselån

SE VIDEO: I april valgte Norwegian å begjære flere av sine datterselskaper i Sverige og Danmark konkurs: – Dette har vært en ekstremt tung beslutning:

– Krevende tider

Schram sier at de neste månedene blir krevende selv om selskapet nå får tilgang til disse midlene.

– Usikkerheten i bransjen er stor, og vi er fortsatt avhengige av et godt samarbeid med en rekke kreditorer når så godt som hele inntektsstrømmen har stoppet opp, sier konsernsjefen.

Ett av kravene for å kunne benytte lånegarantiordningen var at selskapet måtte ha en viss egenkapitalgrad. Gjennom gjeldskonvertering og forhandlinger med leasingselskaper har flyselskapet oppfylt kravene.

– Norwegian har gjort en imponerende jobb for å få med långivere og kreditorer på å øke egenkapitalen. Selskapet står likevel sammen med andre flyselskaper fortsatt foran krevende tider. Vi håper et styrket Norwegian kan fortsette å levere gode flytransporttjenester også etter covid-19-utbruddet, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Aktuelt: Coronapandemien kan bety starten på slutten for kull

SE VIDEO: I mars var det enighet i Stortinget om en samlet garantiordning på 6 milliarder kroner for flyselskaper med norsk driftstillatelse:

SE VIDEO: Et Norwegian-fly landet mens et annet fly tok av fra rullebanen i Edinburgh i mai i fjor:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært