Norwegians aksjonærer godkjente kriseplanen

Bilde tatt fra en drone viser flere av Norwegians Dreamliner-fly som står lagret nord for terminalen på Oslo lufthavn, mellom de to rullebanene på flyplassen. Foto: Hans O. Torgersen / Aftenposten / NTB scanpix
Bilde tatt fra en drone viser flere av Norwegians Dreamliner-fly som står lagret nord for terminalen på Oslo lufthavn, mellom de to rullebanene på flyplassen. Foto: Hans O. Torgersen / Aftenposten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et overveldende flertall av Norwegians aksjonærer har stemt ja til konsernledelsens redningsplan, som skal hindre at selskapet går konkurs.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 95 prosent av aksjonærene stemte på mandagens ekstraordinære generalforsamling ja på alle de viktige punktene i redningsplanen, bekrefter selskapet i en børsmelding mandag formiddag.

– Norwegian Air Shuttle ASA er glad for å kunne meddele at den ekstraordinære generalforsamlingen har stemt for alle de foreslåtte resolusjonene, heter det i børsmeldingen.

– Krisepakken til ledelsen og Norwegian-styret er godkjent av aksjonærene med overveldende flertall, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til NTB.

– Det betyr at nye Norwegian blir realisert, og at selskapet tilfredsstiller statens krav for å få tilgang på lånegarantien på inntil 2,7 milliarder kroner.

Bakgrunn: Enighet mellom Norwegian og leasingselskapene

Tomt på fredag

Målet med redningsplanen til konsernsjef Jacob Schram og styret i selskapet har nettopp vært å få tilgang på det statlige kriselånet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den kapitalen trenger de tydeligvis raskt. Hvis man skal tro på det som ble sagt på generalforsamlingen, vil selskapet være tomt for kontanter på fredag, sier Elnæs.

Han legger til at dette er så tett på konkurs man kan komme.

Gjennom langdryge forhandlinger de siste dagene klarte selskapet å bringe både obligasjonseierne, leasingselskapene og altså aksjonærene om bord.

– Nå er alt lagt til rette for at selskapet skal kunne gjennomføre restruktureringen. Det er veldig positivt, sier Elnæs.

Fakta om Norwegian Air Shuttle:

* Det femte største lavprisselskapet i verden.

* Grunnlagt i 1993, notert på Oslo Børs siden 2003.

* Norwegians hovedkontor er på Fornebu utenfor Oslo.

* Norwegian har en flåte bestående av rundt 160 fly.

* Fraktet over 36 millioner passasjerer i 2019.

* Selskapet har de siste årene hentet inn flere milliarder kroner gjennom emisjoner.

* 4. mai ble det holdt en ekstraordinær generalforsamling hvor over 95 prosent av aksjonærene stemte ja til styrets kriseplan. Styrets forslag trengte to tredelers flertall for å bli vedtatt.

* Kriseplanen innebærer en emisjon på mellom 300 og 400 millioner kroner, at obligasjonsgjeld gjøres om til egenkapital, og at også deler av gjelden fra leasingselskaper blir omgjort til egenkapital.

* Økt egenkapital er blant kravene for at selskapet skal få fullt utbytte av en statlig garantiordning på inntil 2,7 milliarder kroner.

Parat: For tidlig å senke skuldrene

De tillitsvalgte i flyselskapet Norwegian er glade for at selskapet nå har fått styrket egenkapitalen, men mener det er for tidlig å senke skuldrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Coronakrisen er ikke over og Norwegian, sammen med SAS, Widerøe og en rekke mindre selskaper, vil ha behov for ytterligere tilførsel av likviditet. Her mener vi norske myndigheter må finne løsninger som tilfører kapital og ikke bare lån og garantier, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller videre at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i et møte med arbeidstakerorganisasjonen onsdag, viste forståelse for at luftfarten trenger mer hjelp.

Leder for Norwegians kabinforening, René-Charles Gustavsen, er glad for bidraget fra kreditorene og enigheten som er oppnådd blant aksjonærene.

– Samtidig har Parat-lederen rett i at Norwegian, sammen med øvrig norsk luftfart, trenger ytterligere tilførsel av kapital fra myndighetene. Vi må også få tilført likviditet uten ytterligere økt gjeldsbyrde, sier Gustavsen.

Stanset handel

Norwegian har en plan om å operere sju fly fram til april neste år. Men hvis situasjonen bedrer seg, vil kapasiteten bli økt. Elnæs tror et statlig kriselån kan være tilstrekkelig til å holde selskapet i drift ut året.

Verdens flyselskaper sliter tungt fordi restriksjoner etter utbruddet av coronavirus langt på vei har satt en stopper for all reisevirksomhet. For Norwegian er situasjonen spesielt vanskelig, ettersom selskapet allerede før virusutbruddet var tungt forgjeldet.

Norwegian-aksjen har vært i hardt vær den siste tiden. Mandag ble handelen med aksjen stoppet inntil videre stoppet av Oslo Børs fram til resultatet av den avgjørende generalforsamlingen skulle bli kjent.