Norwegian flyr stadig lavere
Børsverdien nærmer seg 4 milliarder kroner og da er verdien på selskapets aksjer i Bank Norwegian, på 2,0 milliarder kroner, inkludert.
Norwegian falt 7,2 prosent til 30 kroner blank på Oslo Børs fredag formiddag. Så lavt har ikke aksjen flydd på mange år.
Justert for emisjoner må vi tilbake til oktober 2011 for å finne aksjen på lavere høyder. Og ujustert må vi mer enn 10 år tilbake, til 6. mars 2009, for å finne en lavere børskurs på Norwegian.
Verdien på Norwegian var 4,1 milliarder kroner fredag formiddag. Da var verdien på aksjene flyselskapet eier i Bank Norwegian inkludert med en verdi på 2,0 milliarder kroner. Nå henger de to, banken og flyselskapet, litt sammen, men uten bankaksjene var verdien på flyselskapet følgelig 2,1 milliarder kroner.
Og det etter at selskapet så sent som i mars fikk inn 3 milliarder kroner i ny egenkapital, til en kurs på 33 kroner pluss tegningsretter. Bjellesau-investorene, som fikk kjøpe tegningsretter av Bjørn Kjos til 15 kroner, betalte 48 kroner aksjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå de drøye to månedene etter emisjonen har aksjen falt og falt, men noen analytikere tror fremdeles aksjen skal kraftig opp. Andre tror aksjen kan halvere seg fra 30 kroner.
Les også: Sterk spurt på børsen - thai-rally og Nel-smell
Stort lån forfaller
I november forfaller flyselskapets obligasjonslån på 250 millioner euro, drøye 2,4 milliarder norske kroner.
Selv om finansdirektør Geir Karlsen gjentatte ganger har forsøkt å berolige aksjonærene med at denne vil refinansieres etter sommeren, er det flere investorer som frykter for at dette kan bli utfordrende for Kjos & Co, skriver Finansavisen i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEmisjonsspøkelset ser også ut til å ha dukket opp igjen, ettersom både analytikere og investorer er bekymret for om selskapet har tilstrekkelig egenkapital til å stå imot frem til første kvartal i 2020.
I tillegg er europeisk luftfart hardt presset, og selv Ryanair har den seneste tiden senket forventningene til fremtidig inntjening. Og det er spesielt innen lavprissegmentet det skal være tøffest, skriver avisen videre.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: – Fortsatt betydelig nedside igjen for aksjemarkedet
Tror på 100 kroner
ABG Sundal Collier nedgraderte Norwegian fra hold til selg 26. april, og senket samtidig kursmålet fra 57 til 30 kroner. I dag nådde aksjen det kursmålet, og bare siden emisjonen er aksjen halvert i kurs.
Analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities er imidlertid ikke bekymret og mener Norwegian vil klare å betjene obligasjonen som forfaller i november, og forstår ikke hvorfor aksjen faller så kraftig.
Han påpeker overfor avisen at selskapets kostnadsprogram er i rute, og kombinert med bedre drift og mindre kapasitetsvekst står han fremdeles fast på et kursmål på 100 kroner, opp 133 prosent fra fredagens laveste.
– Som jeg har sagt før, jeg skjønner ikke hva som forårsaker nedsalget, sier Sivertsen til Finansavisen, og nevner at halvparten av markedsverdien er aksjeposten i Bank Norwegian. Han legger til at det etter hans syn er mye høyere verdier i flyselskapet enn det.
Artikkelen fortsetter under annonsenFredriksen handler: John Fredriksen tar nytt jafs i Axactor
Ny halvering?
ABG Sundal så en vesentlig risiko for at Norwegian ville komme i finansiell trøbbel og selv om selskapet gjennomfører de riktige stegene, fryktet meglerhuset at det ikke er tilstrekkelig.
Ifølge TDN Finans skrev meglerhuset da også at potensielle likviditetsutfordringer kunne tvinge Norwegian til å gjennomføre en ny emisjon i 2. halvår 2019.
Noen dager tidligere hadde storbanken HSBC senket kursmålet fra 20 til 15 kroner.
På 15 kroner vil i så fall børsverdien på Norwegian være 2,0 milliarder kroner. Gitt at flyselskapet fremdeles eier 16,4 prosent av Bank Norwegian, og at bankaksjene holder seg på dagens nivå, vil verdien av flyselskapets aksjer i banken være verdt 2,0 milliarder kroner - og flyvirksomheten være null verdt.
Følg aksjekursen på Bank Norwegian
Artikkelen er først publisert på Hegnar.no