– Kan bli en absolutt katastrofe

Butikkjeden Iceland har begynt å etablere seg i Norge.
Butikkjeden Iceland har begynt å etablere seg i Norge. Foto: Hannah Mckay / Reuters

Dagligvarekjempen åpner sine to første butikker i Oslo. Men brexit-forhandlingene kan resultere i «katastrofe».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tirsdag åpnet Iceland sin første butikk i Oslo, på Stovner Senter. Iceland har rundt tusen butikker i Storbritannia og 120 butikker internasjonalt, og er kjent for sitt brede utvalg av frossenmat. Nå vil selskapet utfordre de tre store gigantene som kontrollerer det norske dagligvaremarkedet, skriver DN.

– Nordmenn er glad i frossenmat. Her trenger vi ikke å preke til de ikke-konverterte. I andre markeder må en i større grad lære opp forbrukeren til å spise frossenmat, sier den britiske Iceland-direktøren Alistair Cooke til DN.

Les også : Dagligvarekjempen omsatte for 88 milliarder i fjor

Iceland har både hovedkontor og distribusjon i Storbritannia, og importerer og eksporterer store volum. For ledelsen har det vært nervepirrende å følge med på forhandlingene rundt brexit.

I det verste scenarioet kan det bli en absolutt katastrofe. Vi kan bli møtt med store toller som kan gjøre eksport nær umulig. Men vi prøver å tenke positivt og tror at det kommer en god løsning, sier Cooke til avisen.

Hvis vi blir pålagt toll begge veier kan produktene bli 40 prosent dyrere enn de er nå. Det blir vanskelig i et dagligvaremarked med stor konkurranse, sier Cooke videre.

Les også: Europris-sjefen cashet inn flere millioner i 2018

Denne saken ble først publisert på hegnar.no.

Personvernpolicy