Dumpet merkevare til 65 milliarder kroner

Statoil sitt Oslo-kontor på Fornebu i Bærum kommune. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Statoil sitt Oslo-kontor på Fornebu i Bærum kommune. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statoil står igjen øverst på pallen over Norges mest verdifulle merkevarer, men neste år kan Telenor overta tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mye av økningen i Statoils merke­vareverdi i fjor kan tilskrives økningen i oljeprisen. Dette bidrar til at aksjeanalytikerne øker estimatene sine på selskapet og bidrar dermed til økt merke­vareverdi, sier Richard Haigh, administrerende direktør i Brand Finance til Finansavisen.

Statoil er igjen kåret til den mest verdifulle merkevaren i Norge i det London-baserte konsulentfirmaets årlige kåring, skriver avisen.

Oversikten viser at Statoil-ledelsen ga slipp på en merkevare til 65,4 milliarder kroner da selskapet i mars byttet navn til Equinor.

Les også: SEB nedgraderer Lerøy og Bakkafrost

Navnebytte til 250 mill.

Navnebyttet ble vedtatt av styret fordi selskapet ønsker å gå fra å være et olje- og gasselskap til å bli et bredere energiselskap, og er ventet å koste rundt en kvart milliard kroner., skriver avisen.

Haigh har analysert merke­varer over hele verden siden 1996 og er overbevist om at Equinor vil befinne seg høyt oppe på listen også i 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fra vårt perspektiv er Equinor et veldig bra navn, siden mange av de store olje- og gasselskapene i stadig større grad ønsker å distansere seg fra tradisjonell energivirksomhet til fordel for fornybar energi, sier han til avisen, og legger til:

– Telenor kan komme til å toppe listen for neste år, men Equinor vil helt klart befinne seg på topp tre. Så langt ser det ut til at markedsføringen av overgangen går bra. Endringen er synlig i alle kanaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Børsmelding sender aksje til himmels

Reddet av oljeprisen?

En egen merkevaresats, fastsatt av blant annet merkevarens styrke, ganget med den forventede omsetningen til selskapene, basert på estimater fra Bloomberg, danner mye av grunnlaget for merkevareverdiene.

– Det er ikke skrevet i stein at Equinor vil opprettholde merkevareverdien til Statoil. En «rebranding» har to sider. Først vil det være et negativt skifte i merkevarekapital på kort sikt. Motvekten er at de langsiktige vekst- og lønnsomhetsutsiktene vil øke, sier han til avisen, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljeprisoppturen er ifølge Bloomberg en av ­hovedårsakene til at analytikerne i snitt venter at Equinors omsetning i 2018 vil være 44 prosent høyere enn året før.

– Dette er nettopp dette vi forventer vil skje med Equinor, altså en reduksjon i merkevare­styrken, men en bedring i estimatene i tråd med aksjeanalytikernes forventninger, sier Haigh til avisen.

Les også: Nordea Markets gjenopptar dekning - anbefaler «kjøp»

Denne saken ble først publisert hos Hegnar.no.