Skrell for XXL

XXL utenfor Helsinki. Foto: Lena S. Falck/Finansavisen.
XXL utenfor Helsinki. Foto: Lena S. Falck/Finansavisen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

XXL skuffer stort på inntjeningen i 2. kvartal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

XXL melder om et resultat etter skatt på 96 millioner kroner i 2. kvartal 2018, mot 135 millioner kroner i samme periode i fjor.

Konsensus pekte ifølge TDN Direkt mot et resultat på 147 millioner kroner.

Resultat per aksje ble 0,69 kroner, mot 0,97 kroner ved samme korsvei i fjor. Her var det ventet et resultat på 1,06 kroner per aksje.

Les også: Mange av børsens profiler legger frem tall

Nedtur

Resultatet før skatt ble 120 millioner kroner, sammenlignet med 168 millioner kroner i fjor. Analytikernes snittforventninger tilsa et resultat før skatt på 183 millioner kroner.

Driftsresultatet ble 139 millioner kroner, mot 172 millioner kroner året før. Her hadde analytikerne ventet et resultat på 193 millioner kroner.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 185 millioner kroner, mot 211 millioner kroner i samme periode i fjor. Konsensus pekte her mot 236 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Driftsinntektene beløp seg til 2.331 millioner kroner, sammenlignet med 2.054 millioner kroner i 2. kvartal 2017. Analytikernes forventninger lå her på 2.390 millioner kroner.

Les også: Innsider støttekjøper i XXL

Været og Østerrike

XXL forklarer EBITDA-fallet med etableringen i Østerrike, der selskapet har hatt drift i mindre enn et år. EBITDA uten Østerrike er 203 millioner kroner.

Selskapet forklarer også at salget responderte bra nå væren kom i midten av april, «selv om vårsesongen ble veldig kort».

- Mai og juni viste seg å bli sommermåneder med varme temperaturer, tørt og med sol i de fleste regioner. Vi opplevde godt salg av sommerrelaterte produkter, men generelt utfordres trafikken i butikkene under slike forhold og salget av sommerrelaterte produkter begynte å modnes, heter det i rapporten.

XXL forteller om en like-for-like-vekst på 4,2 prosent i Norge, 3,9 prosent i Sverige og 6,4 prosent i Finland.

Rapporten her.

Presentasjonen her.

Saken ble først publisert på Hegnar.no