2017 ble et «drittår» - 2018 kan bli verre
Analytikerne regner ifølge Finansavisen med at 2018 kan bli det verste året for flyselskapet Norwegian siden 2014.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos tar i mot nye fly på løpende bånd og opprettet nye ruter i øst og vest.
Flyselskapet vokser så det knaker og bare i fjor økte driftsinntektene med smått fantastiske 5 milliarder kroner i fjor, fra 26 milliarder kroner til 31 milliarder kroner. Men veksten kostet, skriver Finansavisen.
I 4. kvartal tapte flyselskapet over 1 milliard kroner på driften, og i hele 2017 gikk selskapet med et driftsunderskudd på 2 milliarder kroner - påvirket av global ekspansjon, flåtefornyelse og ekstraordinære kostnader, som det het i årsrapporten.
Etter skatt satt flyselskapet likevel igjen med et resultat etter skatt på «bare» minus 298,6 millioner kroner i fjor.
Les også: Norwegian starter ny direkterute
Vokser videre – kan tape mer
Ifølge estimater innhentet av Bloomberg, regner analytikerne ifølge Finansavisen i snitt med at inntektene i år vil øke med nye, utrolige 11,3 milliarder kroner, til 42,3 milliarder kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvor mye vil det koste?
Det er resultatene flyselskapet skal leve av og Norwegian-sjef Bjørn Kjos var ærlig på det da han på HegnarTV før jul i fjor uttalte at 2017 hadde vært et «drittår».
Han var glad året var omme og så frem til at 2018 skulle bli bedre. Nå hadde han i hvert fall nok piloter.
Men resultatmessig ligger det an til at 2018 kan bli verre enn i fjor, og usikkerheten rundt inntjeningen er enorm skriver Finansavisen i dag.
Les også: Norwegian fløy 2,3 millioner passasjerer i februar
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStore sprik
Ifølge estimater innhentet av Bloomberg, regner analytikerne i snitt med et underskudd på 627 millioner kroner i 2018. Det er mer enn dobbelt så ille som i 2017.
Den mest positive analytikeren forventer et lite plussresultat i år, mens Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets, som mener aksjen ikke er verdt mer enn 100 kroner, estimerer et underskudd på hele 2,3 milliarder kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet spriker også kraftig i kursmålene. Storbanken HSBC opererer med et kursmål på kun 50 kroner, mens det mest positive meglerhuset, Pareto Securities, mener aksjen kan stige til 350 kroner.
DNB Markets, som har et kursmål på 160 kroner, estimerer ifølge avisen at Norwegian vil tape 1 milliard kroner i år.
Tøffe tak - før det bli bedre
I inneværende kvartal, som typisk er flybransjens verste, venter analytikerne i snitt et tap på 1,6 milliarder kroner. Så skal flyselskapet altså bruke andre halvår på å gjøre tallene litt mindre røde, skriver avisen.
2018 vil i så fall bli det verste året siden 2014, da bunnlinjen viste et underskudd på 686 millioner kroner. Den gang falt aksjekursen fra en topp på nær 300 kroner i 2013 til en bunn på 180 kroner i 2014.
I snitt venter analytikerne imidlertid også med at det vil bli bedre igjen i 2019 og i 2020 - og at Norwegian neste år vil få et overskudd på 446 millioner kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenI 2020 regner analytikerne i snitt med et overskudd på hele 1,7 milliarder kroner, skriver Finansavisen.
Artikkelen fortsetter under annonsenNorwegian vs konkurrentene
Utviklingen speiles i aksjekursen. Den har svinget voldsomt de siste årene og månedene.
I skrivende stund er aksjen bare ned 0,9 prosent til 175,25 kroner. Det er imidlertid 55 prosent under toppen på 385 kroner fra 3. september 2015
Børsverdien på flyselskapet er da «bare» 6,3 milliarder kroner. Av dette utgjør imidlertid aksjene flyselskapet eier i Bank Norwegian hele 2,8 milliarder kroner, noe som betyr at flyselskapet alene har en verdi på 3,5 milliarder kroner
Uten å sammenligne nærmere har Ryanair, notert på London-børsen , en børsverdi på 174 milliarder kroner, mens Norwegians samarbeidspartneren, EasyJet, også notert på London-børsen, har en børsverdi på 67 milliarder kroner.
Saken er først publisert på Hegnar.no