– Vi sa vinteren kom til å bli tøff

Foto: Farstad
Foto: Farstad
Artikkelen fortsetter under annonsen

Westshore Shipbrokers har hatt helt rett i sine spådommer for Nordsjøen denne vinteren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag sikret Statoil seg tre ankerhåndteringsfartøy til å flytte CAT D-riggen «Songa Equinox», ifølge skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers.

Jobben skal gjøres av «Siem Ruby» og «Siem Opal» fra Siem Offshore, samt «Far Sigma» fra Solstad Farstad.

Ratene er svært lite å rope hurra for.

For de to førstnevnte fartøyene er ratene oppgitt til 50.000 kroner pr dag.

Med tanke på at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner bare for å dekke driften, sier det seg selv at dette er tøft for rederiene.

Bare siden starten av året har ratenivået halvert seg fra allerede svært dårlige rater på mellom 80.000 og 100.000 kroner pr dag.

– Vi sa denne vinteren kom til å bli tøff, skrev Westshore i sin markedsrapport mandag.

Allerede i oktober varslet skipsmeglerhuset at denne vinteren kom til å bli spesielt tøff.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Magefølelsen min er at dette er det siste store hinderet vi må møte i løpet av denne krisen, men vi må stålsette oss fordi det blir kanskje ikke pent», skrev senior offshoreanalytiker Inger Louise Molvær i Westshore Shipbrokers i en rapport i oktober.

Det later til å ha vært «spot on».

Molvær var gjest i HegnarTV 13. november. Se igjen sendingen her.

Lys i tunnelen

Det er heldigvis lys i enden av tunnelen.

– Vi tror vi står overfor en interessant vår, men man må bare komme igjennom vinteren, uttalte skipsmegler Sølve Høyrem til Hegnar.no i starten av desember.

Det mener også Clarksons Plaotou Securities som nylig slo til med å oppgradere flere offshore-aksjer.

Meglerhuset trakk frem S.D. Standard Drilling og DOF som spesielt attraktive.

Clarksons Platou har et kursmål på 2,90 kroner for Spetalen-rederiet, og 1,90 kroner for DOF.

Les også: Åpner for kurseksplosjon i to offshorerederier