Meny

Styremøte i Rygge Sivile Lufthavn:

– Kroken på døra for flyplassen på Rygge

SISTE VINTER FOR RYGGE? Passasjerer går av et fly fra Ryanair på Moss lufthavn Rygge 8. februar 2016. Til vinteren kan flyplassen være nedlagt. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyplassen på Rygge har ikke fått signaler om at Ryanair likevel vil opprettholde sin virksomhet der. Et styremøte i dag og et eiermøte kommende uke vil gå inn for nedlegging.

– Ryanair holder fast på å flytte. Det går mot en stopp. Det gjør dessverre det, sier styreleder Svein Hurlen i Rygge Sivile Lufthavn AS til ABC Nyheter.

Det endelige vedtaket om å innføre en flyseteavgift på 88 kroner per passasjer fra 1. juni, ligger bak den dramatiske utviklingen.

Hurlen forteller at avgjørelsen om flyplassens framtid kommer opp på et styremøte i dag og et eiermøte kommende uke.

Dersom Ryanair forsvinner, vil antall passasjerer fra Rygge synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.

Les også: Ryanairs framtid på Rygge ikke avgjort

– Ryanair lei norske myndigheter

Det har vært mye fram og tilbake etter at forslaget om flyseteavgiften kom opp i fjor. 1. februar i år kom meldingen om at Ryanair har sagt opp baseavtalen med Rygge med virkning fra 1. november, dersom avgiften blir innført.

I mars kom så meldingen om at Ryanair likevel har lagt ut billetter for reiser fra Rygge kommende vinter.

– Er det utelukket at Ryanair vil opprettholde basen på Rygge, styreleder Hurlen?

– Trafikken på Rygge utgjør under 1 prosent av Ryanairs totale, og de er lei av norske myndigheter. Det har nesten vært utrolig at de ville fly her. Med denne avgiften blir det 60-70 millioner billigere for dem å ha base på Landvetter utenfor Göteborg, svarer han.

I Rygge har flere Høyre-politikere meldt seg ut i protest mot flyseteavgiften som undergraver deres lokale flyplass.

Les også: Solberg avviser Ryanair-press

– Med myndighetene som motstander

– Man tror ikke i Norge at en flyplass må ha særlig trafikk. 40-50 flyplasser går med underskudd og blir opprettholdt av statlige Avinor. Men vi er et privat selskap, sier Hurlen.

Flyplasselskapet, som betyr mye for arbeidsplasser i regionen, eies av Olav Thon (40 prosent), Orkla (40 prosent) og Østfold fylkeskommune (20 prosent).

– Etter masse kamp mot myndighetene, har vi hatt overskudd fire år på rad. Vi må ha minst 1,5 millioner passasjerer. Men opprinnelig fikk vi ikke ha mer enn 700.000 i året. Da tapte vi 100 millioner i året, forteller han.

Grensa på 700.000 ble så opphevet av daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Les også: Ryanair skal starte flygninger fra Gardermoen

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus