Norwegian søker konkursbeskyttelse for å redde selskapet

Flyselskapet Norwegian har søkt konkursbeskyttelse for to datterselskaper.
Flyselskapet Norwegian har søkt konkursbeskyttelse for to datterselskaper. Foto: NTB scanpix

Norwegian søker konkursbeskyttelse for to datterselskaper i Irland – det ene med ansvar for selskapets flyflåte. Målet er å redde det kriserammede selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avgjørelsen kommer som en følge av den norske regjeringens nei til å støtte flyselskapet under coronapandemien, ifølge en pressemelding.

– Vi har tatt avgjørelsen om å søke om beskyttelse for å reorganisere etter irsk lov for å sikre Norwegians fremtid, slik at det kommer våre ansatte, kundene og investorene til gode, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

– Målet vårt er å finne løsninger i samarbeid med våre interessenter som gjør at vi kommer gjennom dette som et finansielt sterkere og mer robust flyselskap, fortsetter han.

Nyheten kom rett etter stengetid på Oslo Børs onsdag. Fra klokka 13.40 ble handelen med aksjen stoppet, i påvente av en melding fra selskapet.

Redusere gjeld, tilpasse antall fly

Selskapene det gjelder, er Norwegian Air International (NAI) og Arctic Aviation Assets DAC (AAA). Målet er å redusere gjeld, tilpasse flåtestørrelsen til fremtidig drift og sikre ny kapital inn i selskapet, opplyser Norwegian.

Norwegian har valgt å gjøre dette i Irland fordi det er der flyene er eid. Prosessen er ventet å ta inntil fem måneder.

Reorganiseringsprosessen «gir økonomisk bærekraftige bedrifter muligheten til å adressere forhold ved driften som krever restrukturering, slik at arbeidsplasser og bedriftens verdier kan ivaretas», skriver selskapet.

Denne beskyttelsen, gjennom en såkalt examiner oppnevnt av retten, gir et selskap muligheten til å sikre ny kapital og etablere en juridisk bindende gjeldsordning.

Fortsetter å fly

– Målet vårt er klart og tydelig. Vi skal komme ut av denne prosessen som et finansielt sterkere og mer konkurransedyktig flyselskap, med en ny finansiell struktur, riktig tilpasset flåtestørrelse og et forbedret tilbud til kundene våre, sier Schram.

Selskapet mener å ha penger nok til å gjennomføre reorganiseringen – basert på kontantbeholdningen nå og anslag for framtida.

Selskapet fortsetter å fly på det nåværende ruteprogrammet, og aksjen vil handles som normalt på Oslo Børs. Norwegian Reward fortsetter som normalt, slik at medlemmene kan fortsette å opptjene og bruke cashpoints.