Telenor mistet tre millioner mobilkunder i andre kvartal
Tap av asiatiske kunder grunnet coronakrisen preger resultatet til Telenor, som likevel viser en oppgang fra andre kvartal i fjor.
Det kommer fram i selskapets kvartalsrapport som ble lagt fram torsdag. Telenor oppnådde i andre kvartal et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 12,96 milliarder kroner, opp fra 11,92 milliarder i samme kvartal i fjor.
Selskapet omsatte for 30,9 milliarder kroner i andre kvartal, mindre enn forventet. Analytikerne hadde på forhånd ventet en omsetning på i gjennomsnitt 31,3 milliarder kroner og EBITDA på 13,9 milliarder, ifølge en oversikt Telenor selv har innhentet fra ti analytikere, skriver Dagens Næringsliv.
Selskapet opplyser om fall i organiske abonnements- og trafikkinntekter på 4 prosent i andre kvartal – noe som hovedsakelig var drevet av fallende inntekter fra abonnementer i Asia og roaming globalt.
Til sammen valgte rundt 3,2 millioner mobilkunde å forlate Telenor i perioden – noe som kan forklares av kundetap i Asia. I Pakistan tapte blant annet selskapet 1,4 millioner kunder i andre kvartal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelskapet har også tapt til sammen omtrent 2 millioner kunder i Thailand, Malaysia og Bangladesh. Samtidig har selskapet fått rundt 200.000 nye mobilabonnenter i Myanmar.
– Både kunder og ansatte har opplevd ekstraordinære utfordringer dette kvartalet. Alle de ni landene hvor Telenor er til stede, har gått gjennom covid-19-pandemien og opplevd effektene av tiltakene som ble igangsatt for å stoppe den, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke.
I Norden har ikke Telenor vært spesielt hardt rammet av coronakrisen, men selskapet varslet etter første kvartal lavere inntekter og resultater for 2020.