Abid Raja vil vente med coronastøtte til mediene – opposisjonen raser

Kulturminister Abid Raja (V) vil vente med egne tiltak til mediebransjen.
Kulturminister Abid Raja (V) vil vente med egne tiltak til mediebransjen. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulturminister Abid Raja vil se an hvordan tiltakene mot næringslivet virker, før han vurderer egne medietiltak. – Virker helt misforstått, sier Trond Giske.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det virker som at regjeringen ikke forstår hvilken situasjon mediene nå er i. Det å henvise til de tiltakene som gjelder for andre virksomheter, virker helt misforstått, sier Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson, Trond Giske, til Medier24.

Uttalelsen kommer etter at kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) i en pressemelding fredag sier at han ikke vil komme med noen egne tiltak til mediene nå.

En rekke medier har, i likhet med mange andre bedrifter, de siste ukene måttet permittere ansatte på grunn av kollaps i annonsesalget og inntektssvikt som følge av coronaepidemien.

Les også: WHO starter coronastudie i Norge

– Må vi se hvordan tiltakene virker

I pressemeldingen understreker Raja at regjeringen ser de store utfordringene for mediebransjen, og at mediemangfoldet potensielt er i en kritisk situasjon.

– Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt fram. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes, sier Raja i meldingen og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå må vi se hvordan alle disse tiltakene virker, før vi tar stilling til behovet for ytterligere tiltak. Jeg har tett kontakt med bransjen og kommer til å følge utviklingen nøye, sier kultur- og likestillingsministeren.

Forventet egne krisetiltak

Giske peker på at der andre må stenge dørene etter pålegg fra myndighetene eller fordi de rett og slett ikke har kunder, står mediebransjen i en annen situasjon, og at mange aviser stadig rapporterer om nye leserrekorder og nye abonnenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mens andre bedrifter permitterer sine ansatte, så kan ikke mediene nå permittere og stanse virksomheten. Vi er avhengig av en velfungerende mediesektor gjennom denne krisen, sier han.

Freddy André Øvstegård, SVs representant i familie- og kulturkomiteen på Stortinget, sier til Journalisten at tiltak rettet mot mediene vil være viktig for SV når regjeringens krisepakker skal forhandles i Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg hadde forventet at regjeringa hadde kommet med egne krisetiltak for mediene. Vi har i denne krisetida sett hvor viktig redaktørstyrte medier er, sier han.

Ber om kompensasjonsordning

En rekke medieorganisasjoner sendte torsdag et brev til de parlamentariske lederne på Stortinget og til Stortingets kulturkomité der de kom med forslag til hastetiltak til mediebransjen.

Her ber de blant annet om en kompensasjonsordning for bortfall av annonseinntekter på inntil 600 millioner kroner, ekstra mediestøtte på inntil 200 millioner kroner og at staten kjøper annonser for inntil 200 millioner kroner.