Bondelaget mot matkjedene på Arendalsuka:Norgesgruppens ekspert: – Bondelaget provoserer. Jeg brenner for lokalmat!
Bondelagets leder Lars Petter Bartnes anklager matkjedene for å bruke lokalmat som dekkoperasjon. – Jeg blir skikkelig provosert, sier Norgesgruppens lokalmatansvarlige og slår masse lokalmat i bordet.
ARENDAL (ABC Nyheter): Landets største dagligvarekjede, Norgesgruppen som blant annet står bak Meny, Kiwi og Joker, slo onsdag kraftig tilbake mot anklagene fra leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes.
Tidligere på dagen anklaget Bartnes de tre dominerende dagligvarekjedene for å dekke over sin stadig økende andel av egne merkevarer, EMV, ved omsider å slippe til noe lokalmat i sine butikker.
EMV anses som en trussel for bondens og næringsmiddelindustriens økonomi fordi det presser prisene ned og styrker dagligvarehandelens kontroll med verdikjeden.
– Norgesgruppen har vært aktive med lokalmat i 12 år. Det er slett ikke et blaff og skalkeskjul. Jeg blir skikkelig provosert, sier Eivind Haalien til ABC Nyheter - ved bugnende bord med alskens lokalmat fra Meny-butikkenes hyller og kjøledisker som Norgesgruppen presenterte under Arendalsuka.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelv er han leder for konsernets lokalmat på sjuende året nå.
Les: To mystiske uttrykk truer norske bønder og forbrukere - politikerne nøler
Tror på lokalmat som kommersiell vinner
Lokalmat har i mange år vært et satsingsområde fra myndighetenes side, som siden 2001 har bidratt med 100 millioner kroner i året i et verdiskapingsprogram til formålet.
Tanken er at bonden skal bedre sine inntekter ved å foredle selv, eller i samarbeid med andre lokalt, og selge kvalitetsvarer dyrere enn masseproduksjon. Noe av problemet har vært å få deres varer ut i butikk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge Haalien, som er odelsgutt fra Vang i Valdres og kokk, har master i internasjonal hotell- og reiselivsledelse og er styremedlem i Matmer, er dette nå i ferd med å snu.
– Folk vil ha lokalmat. For oss er dette en kommersiell satsing. Veksten er to til tre ganger så stor i omsetning, som i andre kategorier. Lokalmat gir oss bedre butikker og større differensiering, sier Haalien, som kan liste opp en rekke kvalitetsleverandører i fylke for fylke landet over.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor det ligger i sakens natur at butikkjeden ikke kan ha samme lokalmat over hele landet.
Slik bør du se på EMV-spøkelset:
– Mest interessant er at med lokalmatleverandørene dukker det opp framtidsvinnere. De har ting som kjedene og landbrukssamvirket ikke har tenkt på før. Sånn som sort havre, en gammel sort som en Østfold-bonde kom med. Den finnes nå i alle Meny-butikker, sier Haalien.
– Hvordan tror du som er matentusiast, at kjedenes satsing på egne merkevarer, EMV, virker på mangfoldet og matproduksjonen?
– Jeg tror det bidrar på positivt vis til å utvikle nye produkter. Det skjer innovasjon på EMV-sida, merkevaresida og på lokalmatsida.
– Andre hevder at EMV kan undergrave innovasjon og utgjøre en risiko for industrien?
– De bør se på EMV-spøkelset som all annen konkurranse, sier Eivind Haalien.