Norsk reklamefilm får internasjonal oppmerksomhet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges Bank har oppdatert den gamle KLM-slageren «Torsken kommer», og sangen tar internett med storm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges Bank er klar med første utrulling i det som skal være den sikreste seddelserien som er blitt laget.

Fra og med 30. mai får 100- og 200-lappen nytt utseende.

Havet er gjennomgående rød tråd i designet på den nye seddelserien som er blitt hyllet internasjonalt som en av de vakreste seriene noen gang.

For å promotere den nye 200-lappen, har Norges Bank børstet støv av den gamle KLM-slageren «Torsken kommer» fra 1980 og oppdatert den med en ny vri.

Se video øverst i saken!

Sammen med KLM-medlemmene Knut Lystad og Lars Mjøen, figurerer den norske komikeren Jon Niklas Rønning.

«Torsken er vår venn, og nå er`n plutselig verdt 200 spenn!» synger de tre komikerne i sangen hvor også sentralbanksjef Øystein Olsen figurerer.

Les det store intervjuet med Øystein Olsen: – Det vi trenger minst er negative overraskelser

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter etter bildet)

Fra venstre Jon Niklas Rønning, Lars Mjøen og Knyt Lystad. Her under innspillingen til musikkvideoen. Foto: Bård Ove Molberg, Norges Bank
Fra venstre Jon Niklas Rønning, Lars Mjøen og Knyt Lystad. Her under innspillingen til musikkvideoen. Foto: Bård Ove Molberg, Norges Bank

Internasjonal oppmerksomhet

Videoen har fått internasjonal oppmerksomhet i den britiske næringslivsavisen Financial Times, hos nyhetsbyrået Reuters og Business Insider.

Det amerikanske nettstedet Quartz omtaler videoen slik:

– I dag har Norges Bank tatt landets kjærlighet til torsken, som de kaller det hvite gullet, til nye fanatiske høyder, skriver nettstedet.

Da Quartz spurte Norges Bank om en oversettelse var svaret følgende:

– Jeg frykter teksten vil gå tapt i oversettelsen. Det finnes en rekke rim og referanser til norsk populærkultur som er umulig å formidle til et internasjonalt publikum.

Over 140.000 har sett den på Facebook

Over 140.000 har så langt sett den humoristiske videoen fra Norges Bank på Facebook.

– Veeeldig tøff. Humor, nostalgi og folkeopplysning på en gang. Well done Norges Bank, skriver en Facebook-bruker.

– Dette var en av de festligste reklamene jeg har sett, konkluderer en annen.

Se den originale videoen for å sammenlikne:

Les også:

Kokainbrukere klager på ny fempundseddel

Dette er Norges nye pengesedler

– Ubrukte pengesedler kan bli verdifulle om noen år

Norges Bank vurderer nye e-penger