Kan miste milliardkontrakt etter korrupsjonsmistanke

Oslo skal kjøpe inn 87 nye trikker til mellom 2 og 4,1 milliarder kroner. Her står en «gammel» trikk på Jernbanetorget.
Oslo skal kjøpe inn 87 nye trikker til mellom 2 og 4,1 milliarder kroner. Her står en «gammel» trikk på Jernbanetorget. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av selskapene som kjemper om en milliardkontrakt for leveranser av 87 trikker til Oslo, risikerer å bli utelukket etter mistanker om korrupsjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sporveiene i Oslo har allerede plukket ut seks mulige leverandører av minst 87 nye trikker til hovedstaden. Kontrakten er verdt mellom 2 og 4,1 milliarder kroner.

Sporveien i Oslo sendte i slutten av januar ut konkurransegrunnlaget som danner rammen for kjøpet av de nye oslotrikkene. Seks prekvalifiserte selskap har nå frist til mai for å levere inn sine tilbud.

– Vil se på konsekvenser

Men et av selskapene - Oslo Consortium Bombardier Transportation Norway AS og tyske Vossloh Kiepe GmbH) - risikerer å bli utelukket fra den videre prosessen.

– Vi vil se på eventuelle konsekvenser for deres videre deltagelse i prekvalifiseringen, sier Sporveiens konserndirektør for kommunikasjon, Torgeir Kristiansen, til ABC Nyheter.

Han sier også at de ser «svært alvorlig på det som er under opprulling», og at Sporveien allerede har bedt Bombardier redegjøre for saken og kalt selskapet inn til et møte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Parallelt med dette gjør vi også egne undersøkelser og vurderinger, sier Sporveiens konserndirektør.

En av sjefene i selskapet skal allerede være arrestert og et ukjent antall andre ansatte er også mistenkt i en mulig korrupsjonsskandale, melder svenske SVT.

Ingen kommentar

For tiden etterforskes selskapets leveranser til jernbanen i Aserbajdsjan, og det er mistanke om at russiske forretningsforbindelser skal ha mottatt bestikkelser ved tildelingen av denne kontrakten.

Administrerende direktør i det norske datterselskapet, Stefan Christensson, ønsker ikke å kommentere eventuelle følger for anbudskonkurransen i Oslo overfor ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han viser til en pressemelding som det kanadiske moderselskapet la ut på sine hjemmesider i forrige uke etter at saken begynte å rulle. I denne sier en at de tar saken «svært alvorlig» og vil samarbeide for å oppklare saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unibuss-saken: Ni måneders fengsel for korrupsjon

Svenske og kanadiske medier mener å ha avdekket at den tvilsomme transaksjonen har skjedd på denne måten: Det svenske Bombardier-selskapet selger utstyret til postboksselskapet Multiserv Overseas i London, som så selger det samme utstyret til Bombardier i Aserbajdsjan.

Den eneste forskjellen er at Multiserve Overseas legger på prisen med 550 prosent, og da kan innkassere mer enn en halv milliard kroner.

Solgt til Göteborg

I fjor høst vant Bombardier og Vossloh Kiepe anbudskonkurransen om å levere 40 nye trikker til Göteborg, forteller den svenske nyhetskanalen SVT. Sammen med nyhetsbyrået TT har de gransket Bombardiers leveranser til Aserbajdsjan.

Svensk politi etterforsker nå opplysningene om urettmessigheter ved den kontrakten, men det finnes ingen rettskraftige dommer - noe som gjør den komplisert å håndtere for sporveiene i både Norge og Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mårten Ignell, projektleder hos Göteborgs Spårvägar, sier at saken er såpass ny og ukjent for dem at de ikke kan ta stilling til om kontrakten eventuelt kan sies opp.

– I vår kvalifiseringsrunde var det en del krav som selskapet skulle leve opp til, sier han til SVT. Ignell utelukker ikke at kontrakten kan bli opphevet på grunn av grove etiske brudd - hvis Bombardier blir funnet skyldig i en eventuell rettssak.

Les også: PR-byrå skrev tekst til 30.000 til byråd i Oslo

Forrige gang Oslo fikk nye trikker var i 2000-2003 da det ble levert 32 nye såkalte «italiatrikker». I årene etter viste det seg at de hadde problemer med kulde, var mye tyngre enn det gatene tålte og slet med omfattende rust og sprekkdannelser.

Disse trikkene ble levert av selskapet Ansaldo, som også tidligere har levert materiell til den svenske storbyen Göteborg.