Ketil Solvik-Olsen omorganiserer og splitter opp:Nytt utseende på Bane NOR koster skattebetalerne 36,5 millioner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nyheten om at konsulenter fikk en halv million for å finne det nye navnet Bane NOR på Jernbaneverket, utløste debatt. Den summen var bare fornavnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For utrullingen av det nye navnet, logoen og design på alt fra bygninger til brevhoder, vil komme på ytterligere 36 millioner kroner, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).

Jernbaneinfrastrukturforetaket Bane NOR SF tilsvarer i hovedsak det eksisterende Jernbaneverket. I debatten mente mange at staten kunne droppet det kostnadskrevende navneskiftet til Bane NOR, som også fikk kritikk av Språkrådet.

Les også: Riksrevisjonen med skarp kritikk av Jernbaneverket

Designmillioner til Jernbanedirektoratet

Men kostnader til nye navn og nye profiler i norsk jernbanevirksomhet slutter ikke med det.

Det overordnede Jernbanedirektoratet er i full gang med å få utviklet en «visuell identitet». Utviklingen av denne vil koste det dobbelte av Bane NOR-designen, om lag 1 million kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når logoen og designen er fastlagt, skal også Jernbanedirektoratets nye profil ut på bygninger, brevpapir og så videre, til et ukjent antall millioner.

«Kostnadene for visuell identitet kan fastslås når overordnet visuell identitet er besluttet og kan ikke estimeres/anslås på nåværende tidspunkt.», skriver samferdselsminister Solvik-Olsen.

Les også: Fete lønninger i nytt statlig veiselsk ap

Yngler nye selskaper

I stortingsmeldingen «På rett spor» som ble lagt fram våren 2015, varslet regjeringspartiene Frp og Høyre videre at tre nye selskaper skal skilles ut av NSB:

Virksomhetene togmateriell, togvedlikehold og salg og billett overføres fra NSB til tre nye selskaper eid av Samferdselsdepartementet.

Vedlikeholdsselskapet Mantena skal beholde sitt navn. NSB har gjort noe arbeid med profilering av salgs- og billetteringsselskapet, uten at noen sum framkomer.

For disse selskapene gjenstår det å se hva styrene kommer fram til med hensyn til profil.

Også i Oslo sjonglerte Høyre og Frp med å opprette et konglomerat av det fordums Oslo Sporveier, med tilhørende profilering og logoer.

Les: Sporveien gjenoppstår fra de døde