Meny

Uvisst hvor mye ekstrapenger i revidert som gir arbeidsplasser i Norge:

Departementet bekrefter at samferdsels-milliarder går til utenlandske selskaper

SELGER SKINN FØR BJØRNEN ER SKUTT? Pressekonferanse med Svein Flåtten (H), Hans Olav Syversen (Krf) ,Terje Breivik (V) og Hans Andreas Limi (Frp) etter at regjeringspartiene og samarbeidspartiene mandag kom til enighet om revidert nasjonalbudsjett Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsdepartementet bekrefter at 45,2 prosent av samferdselsinvesteringene i fjor gikk til utenlandske entreprenører. Det gir usikkerhet om hvor mange arbeidsplasser enigheten om revidert nasjonalbudsjett vil gi.

Samarbeidspartiene jubler over nye milliarder i revidert nasjonalbudsjett som ifølge regjeringen vil gi nye arbeidsplasser på Sør- og Vestlandet.

Men det er høyst usikkert hvor mye av pengene som havner i norske selskaper når kontraktene er utlyst.

Samferdselsdepartementet bekrefter i en epost til ABC Nyheter at Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har rett:

Av investeringene i vei og bane i 2015, gikk kun 54,8 prosent til norske firmaer.

Dermed viser erfaringen at millioner av kroner myntet på flere arbeidsplasser på Sør- og Vestlandet, like gjerne kan gå til utlandet, når alle land i EØS-området kan konkurrere om offentlige oppdrag.

Les også:   Stadig flere penger til samferdsel pøses ut til utenlandske selskaper

To ulike tall fra Samferdselsdepartementet

2015-tallene viser at det gjenstår å se hvor mye av ekstrabevilgningene i det reviderte statsbudsjettet for i år, som ble lagt fram i Stortinget mandag, vil komme norske arbeidsplasser til gode.

Det skjer trass i samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) pressemelding 19. februar som fortalte at «Norske entreprenører vinner de fleste samferdselsprosjekt».

Også statsminister Erna Solberg (H) hevdet i debatt mot Trygve Slagsvold Vedum på NRK 19. mai, at 94 prosent av investeringene går til norske bedrifter.

Andelen av offentlige oppdrag til utbygging av vei, jernbane og kystverk som går til norske entreprenører, har gått ned fra 76,0 prosent fra den rødgrønne regjeringens siste år, 2013, til 54,6 prosent i 2015, hevdet derimot Slagsvold Vedum.
Han bygde på tall fra Samferdselsdepartementet til Stortingets utredningskontor.

Les også:   Regjeringen gir ekstra milliard i tiltakspakke i Revidert nasjonalbudsjett

Departementet velger med og uten

Etter Erna/Trygve-debatten om prosenter ba ABC Nyheter Samferdselsdepartementet om en avklaring av hvilket tall departementet står for:

94 eller 54 prosent av vei- og jernbaneinvesteringene i 2015 til norske leverandører?

Nå har vi fått fasiten.

  • 96 prosent av kontraktsverdien til veibygging gikk til norske entreprenører.
  • Tar man også med investeringene til jernbane, gikk bare 54,8 prosent av kontraktene på vei og bane samlet, til Norge.
  • Men Samferdselsdepartementet velger å holde investeringene i 2015 til det Solvik-Olsen karakteriserer som «Historiens største jernbanesatsing», Follobanen, utenfor disse beregningene. Unntar man de investeringene, viser departementets tall at 90,5 prosent av alle investeringskontrakter over 100 millioner kroner er gått til norske selskap i perioden 2013-2015.

« Her vant italienske og spanske selskaper anbudet.», skriver Samferdselsdepartementet til ABC Nyheter om Follobanen

«Men Jernbaneverket anslår at også dette prosjektet vil ha mellom 30-40 prosent nordmenn blant de ansatte. Dette viser at utenlandske entreprenører ikke utelukker norsk sysselsetting.», skriver departementet.

Fakta-krangel mellom Solberg og Slagsvold Vedum:

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus