Flere Frp-ere ber regjeringen droppe flyseteavgiften

Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften.
Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Luftfarten med NHO i spissen ber regjeringen skrote forslaget om å innføre en flyseteavgift. Det samme ønsker Arbeiderpartiet og Senterpartiet – og flere i regjeringspartiet Frp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Fremskrittspartiets stortingsgruppe behandlet budsjettavtalen som regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF hadde forhandlet fram, stemte etter det NTB erfarer, flere imot.

En av dem var Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité for Frp.

– Jeg mente at avtalen ikke var bra nok, på grunn av denne avgiften, sier Korsberg til NTB.

Les også: NHO: Flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger

Støtte fra Ap og Sp

Korsberg håper flyseteavgiften på 88 kroner vil lide samme skjebne som fjorårets plastposeavgift. Den endte som kjent på politikkens søppelhaug.

– Denne avgiften får store konsekvenser, særlig for næringslivet, påpeker Korsberg.

Han får støtte av Geir Pollestad i Senterpartiet.

– Jeg vil gi ros til Øyvind Korsberg for å gå imot dette svært distrikts- og næringsfiendtlige forslaget, sier Pollestad til NTB.

Heller ikke Arbeiderpartiet er særlig glade for den nye passasjeravgiften.

– Den er lite egnet til å dreie atferden i mer miljøvennlig retning, og den vil ramme distriktene spesielt hardt, sier Lisbet Berg-Hansen.

Hun er selv er fra Nord-Norge, og der finnes det mange steder ikke noe alternativ til fly, påpeker hun.

Les også: Frp fosset frem i november - alle andre partier tapte

Varmt forsvar

– Det som er enda verre, er at avgiften påfører næringslivet en ekstraregning. Det gjelder jo særlig i nord og er et knakende godt eksempel på at regjeringens politikk ikke henger på greip, sier Berg-Hansen.

På sitt landsmøte tidligere i år vedtok imidlertid Arbeiderpartiet å utrede en flyseteavgift inspirert av tysk modell.

Partiene Venstre, Miljøpartiet De Grønne og SV er på sin side varme forsvarere av den omstridte avgiften.

– Vi håper inderlig at regjeringen ikke lar flyseteavgiften bli en ny plastposeavgift. Det å innføre fornuftige miljøavgifter som kan sikre økte inntekter og samtidig sette fart på det grønne skiftet, trenger vi mer og ikke mindre av, sier MDGs Rasmus Hansson til NTB.

Stortinget skal behandle saken torsdag.

– Det er jo håp fram til da om at regjeringen snur, sier Berg-Hansen.

Les også: NHO vil ha utsatt flyavgift til neste høst

– NHO tar feil

Både flyselskapene og NHO Luftfart har stilt seg svært kritiske til forslaget, som de hevder er «ren molbopolitikk» uten miljøeffekt.

– I den grad vi gjennomfører særtiltak i Norge, så flytter vi bare kvotene over til våre konkurrenter i Europa, som da kan slippe ut mer, til en billigere pris, sier direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Han hevder at mindre flytrafikk i Norge vil føre til mer flytrafikk i Europa på grunn av EUs kvoteordning. Dermed blir miljøeffekten mikroskopisk, mener han.

Men det stemmer ikke, ifølge senioranalytiker Stig Schjølseth i analysebyrået Point Carbon.

– Argumentet er helt feil. Det hadde holdt vann dersom det var knapphet på kvoter. Men det er det ikke. EU svømmer i kvoter, sier Schjølseth til NTB.

En nedgang i flytrafikken i Norge vil derfor innebære en reell reduksjon av klimautslippene, mener han.

Les også: Eli Hagen raser mot Frps asylpolitikk

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus