Åpen for alle - alltid

Dagligvarekjedene skjerper kontrollen over bakerne:Fra lørdag er det igjen bare tre store bakeriselskaper i Norge

MONOPOL-BRØD: Baker Per Fredriksen i Råde utviklet familiebakeriet til stor industri som leverte brød til Norgesgruppen. Så ble kontrakten sagt opp, egenkapitalen gikk tapt og Rema-leverandøren Mesterbakeren overtok lokalene. Stiftelsen Fritt Ord er for øvrig blant dem som tjener på hvert brød Mesterbakeren selger.
MONOPOL-BRØD: Baker Per Fredriksen i Råde utviklet familiebakeriet til stor industri som leverte brød til Norgesgruppen. Så ble kontrakten sagt opp, egenkapitalen gikk tapt og Rema-leverandøren Mesterbakeren overtok lokalene. Stiftelsen Fritt Ord er for øvrig blant dem som tjener på hvert brød Mesterbakeren selger.
Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lørdag 31. oktober er siste dag selskapet Nærbakst får levere brød til ICA-butikkene. Fra mandag av har tre dagligvarekjeder full kontroll over ditt daglige brød - levert av matkjedenes egne firmaer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Lørdag 31. oktober mister vi 40 prosent av omsetningen vår. Da utløper kontrakten vi har med å levere brød til ICA. Vi har gjennomført nedskjæringer, hatt en runde med oppsigelser og sagt opp innleide transportører.

Det forteller markedsdirektør Per-Otto Nedrelid i selskapet Nærbakst til ABC Nyheter.

Nærbakst mister en omsetning på oppimot 200 millioner kroner som følge av at Coop overtar ICA-kjeden. Fra mandag av er det brødene fra Coops eget selskap Goman du vil finne overalt i deres butikker.

ICA-kjedens endelikt i Norge utgjør også siste kapittel i den dramatiske historien om de som baker vårt daglige brød.

Les også: Coop kjøper ICA Norge

Tre kjeder, tre bakerier

Én etter én har bakeri- og konditorselskaper mistet sine kontrakter med de fire, nå tre store dagligvarekjedene i Norge, og gått helt eller delvis dukken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det ikke bare tre dagligvarekjeder igjen, antallet landsomfattende leverandører av brød og bakevarer er også redusert til tre:

Goman som eies av Coop, Bakers som eies av Norgesgruppen og Mesterbakeren som ikke eies av, men er helt avhengig av én stor kunde: Rema.

Konkurransetilsynet godkjente som kjent overtakelsen av ICA-butikkene, akkurat som de i 2012 godkjente at Norges største dagligvarekjede, Norgesgruppen, fikk kjøpe bakergiganten Bakers.

Norgesgruppen kjenner seg ikke igjen i det bildet som beskrives. Direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt, Bård Gultvedt, sier at de har avtaler med mange lokale bakerier rundt om i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For eksempel er det 36 forskjellige bakerier som leverer til Kiwi, og det er ikke småavtaler, men bakerier som leverer for over 100 millioner kroner, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De har avtale med Norgesgruppen, ikke med Bakers. De leverer til en viss grad lokalt sortiment og til en viss grad på sentralt sortiment, altså de samme produktene som Bakers leverer, forklarer han.

Les også: Matkjedene har uforholdsmessig stor makt

Utfordret Bakers, men ...

– Bransjen er i løpet av få år blitt ødelagt. Norgesgruppen snakker om mangfold. Nå er det bare Bakers. Rundt i lokalsamfunnene er det mange lokale bakere som ikke får innpass, sier en bakerveteran på Østlandet som ikke ønsker å stå fram med navn, til ABC Nyheter.

Hans lokale bakeri tilhørte sammenslutningen Din Baker, som utfordret Bakers som den gang var en gang var eid av Orkla. I 2008 lyktes Din Baker med å få en stor kontrakt med Norges største kjede Norgesgruppen (Meny, Kiwi, Joker m. fl.). Bakers mistet leveranser for 400-500 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel ble det ingen dans på roser for Din Baker-bakeriene.

– Prisene våre ble presset så mye at heller ikke vi klarte å tjene penger. Plutselig skulle 15 prosent av de avtalte prisene gå til «joint marketing». 12 prosent til Joker, hele 18-19 prosent til Kiwi, forteller vår kilde.

– For å levere til Norgesgruppens eget varemerke First Price, skulle Kiwi ha 15 millioner av oss, legger bakerveteranen til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bård Gultvedt i Norgesgruppen forklarer at «joint marketing» er en frivillig avtale som leverandørene kan inngå.

– Hensikten er å øke salget. Vi kommenterer ikke på slike satser, men kjenner oss ikke igjen i tallene som presenteres her.

– Det er heller ikke slik at man må betale for å levere til et varemerke, som First Price, sier Gultvedt.

Imperiet slo tilbake

Bakers hadde i mellomtida tapt seg i verdi i og med at omsetningen hadde sunket. Så sprang bomben: I 2011 kjøpte Norgesgruppen Bakers. Transaksjonen var så omfattende i markedet, at kjøpet måtte godkjennes av Konkurransetilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

29. desember 2011 sendte konkurransemyndigheten ut spørsmålet på høring til aktørene.

«Gjennom sitt ønske om stadig større bakeri-enheter som kan produsere store volumer med lave marginer, har dagligvarekjedene bidratt til den investeringstakt som i sin tur har ført til den overkapasiteten vi i dag har i bakerimarkedet.», skrev Din Baker i sin høringsuttalelse 6. januar 2012.

Også Rema Norge (RN) som selv satser stort på å kjøpe opp sine egne leverandører, slik de blant annet har gjort med Nordfjord Kjøtt, uttalte seg kritisk til Norgesgruppens erverv av Bakers:

«Dette sammen med Coops integrasjon med Goman og RNs valg av å benytte Mesterbakeren som hovedleverandør leder til en kumulativ effekt som medfører at det vil være vanskelig for dagligvarekjedene å finne alternative bakeri, som kan dekke behovet for leveranser.», skriver Rema i sin uttalelse 12. januar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema er nå den eneste kjeden som ikke eier sin brødleverandør selv. Mesterbakeren eies av Felleskjøpet Agri (66%) og stiftelsen Fritt Ord (34%).

Konkurransetilsynet endte med å godkjenne at Bakers ble en del av Norgesgruppen.

Familiebaker tapte millioninvestering

Det fikk baker Per Fredriksen i Råde i Østfold merke. Han drev familiens bakeri og ble så med i sammenslutningen Din Baker.

– Jeg startet smått, men bygde stort i 2007, til store, moderne lokaler. Da hadde vi fått en avtale med Norgesgruppen. Det gikk bra så lenge vi var på den grønne gren. Vi økte omsetningen, forteller Fredriksen til ABC Nyheter.

– Men så gjør Norgesgruppen noe som forandret hele situasjonen: De kjøpte Bakers og har dermed sitt eget bakeri. I løpet av et par måneders tid mistet vi 70 prosent av omsetningen til Norgesgruppen.

– Fortsatt leverte vi litt til lokale Kiwi-butikker, men det har blitt gradvis mindre, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Råde Bakeri og Konditori AS gikk fra pluss 3,3 millioner i resultat før skatt i 2012, til minus 6,1 året etter.

– Vi måtte kaste inn håndkleet, sier Fredriksen.

Hele investeringen hans gikk tapt. De nye, flotte lokalene ble overtatt av Mesterbakeren. Det er selskapet som altså leverer til Rema.

Nå er Per Fredriksen tilbake der han var, på et lokalt, lite bakeri. Men ikke lenger som eier.

– Vi tapte hele egenkapitalen. Banken gikk på en stor smell. Driften av Råde Bakeri ble solgt til Nærbakst. Der er jeg daglig leder nå, sier Fredriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forbrukere, gjør som med sjokoladen!

– Den lokale bakeren, ja, noen steder har han fått et visst innpass som nr. 2-leverandør, forteller Per Fredriksen om bransjen.

I Nord-Norge er også situasjonen annerledes. Der har ikke de tre store all makt.

– Andre steder er det ingen leveranse fra lokale bakere. Jeg vil si at det de tre store kjedene har gjort de siste tre årene, har skapt veldig stor endringer for bakerier og konditorier. Norge har blitt fattigere i utvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forbrukere burde drive påtrykk for mangel på brød fra lokale bakerier hos den lokale dagligvarebutikken, oppfordrer Fredriksen.

– Jeg håper det skjer det samme som da Brennpunkt* tok opp saken til Hvals sjokolade, sier han.

Det vakte stor forbitrelse da historien ble kjent om hvordan den lille sjokoladefabrikken opplevde det som at den var utestengt fra dagligvarehyllene, der bare de store fikk slippe til.

Se også: Det er et folkeopprør for Hval sjokolade

– Bare for å forvirre kundene

– Det er et monopol når du bare har tre stykker. De sier som oftest at de har masse lokale leveranser. Det er ikke tilfellet, anklager Per Fredriksen de store matkjedene.

– Det er da andre bakerier i hyllene til de store også. I min lokale Kiwi-butikk selges brød fra Bakehuset?

– Det er for å forvirre kundene. Bakehuset er et navn brukt av Bakers. I tillegg steker Menybutikkene og andre opp varer som er bakt for et halvt år siden i Belgia, og presenterer det som ferskt og lokalt, svarer Fredriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gultvedt i NorgesGruppen sier at 70 prosent av det som er butikkstekt er produsert i Norge.

– Cirka 30 prosent kommer fra utlandet. Det er merket med at det kommer fra utlandet, og vi presentere det som det det er; butikkstekt, ikke nybakt.

Han legger til at Bakers er navnet på selskapet, mens Bakehuset er merket.

Coop: – Dette er best for forbrukerne

Hva sier så en stor kjede som Coop til monopoliseringen av brødmaten vår?

– Hvorfor ønsker Coop bare én leverandør av brød og bakervarer?

– Det har blitt en konsentrasjon i bransjen. Da Coop kjøpte ICA, var det naturlig at Goman blir leverandør til de ICA-butikkene som Coop overtar. Goman har markedet i hele Sør-Norge til og med Trøndelag. Vi har ti produksjonsbakerier i Norge. I Nord-Norge er det lite folk, og ulike aktører er inne, svarer administrerende direktør Torgeir Sveine i Coop Norge Industri AS, som eier blant annet de ti bakeriene under Goman Holding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Burde ikke forbrukerne få større valgfrihet enn at hver av kjedene har hver sin ene leverandør?

– De tre store er kraftige og har penger til å utvikler nye produkter og høy kvalitet. Det kommer forbrukeren til gode, sier Sveine.

– Vanskelig å forsvare «dagsferskt» og «kortreist»

President Axel Brun i Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF) vil ikke ta parti i saken.

– Vi arbeider bare med rammebetingelsene for bakerne, og blander oss ikke i interne fusjoner. Vi kan mene mye om det, men det er ikke vårt mandat å ta stilling til det. Hvordan ting skjer, er opp til hver enkelt. Det vil alltid være noen som tjener og noen som taper på slike fusjoner, sier Brun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brun ser både positive og negative sider ved utviklingen i bransjen.

– Sett fra vårt perspektiv, kan det nå være at det vil bli roligere og mer forutsigbart på lengre sikt, så vi er ikke helt negative til dette heller. Nå har de store gruppene fått sine bakere i all vesentlig grad, selv om Mesterbakeren ikke er eid av Rema. Det vil bli noen som forsvinner, som enten må finne andre markeder eller innstille. På lang sikt kan det derfor bli mer satt og forutsigbart, sier Brun, men legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dog kan jo utviklingen bli at dagligvare blir mer bundet til sine leverandører, da de lokale bakerne ikke lenger kan levere. Begreper som kortreist og dagsferskt kan jo bli vanskelig å forsvare. Transportene blir lengre, dermed må brødene bakes tidligere, ofte dagen før levering.

Han forstår også de som rammes av at de store gruppene viser muskler.

– Det er jo ikke hyggelig. Det er utrolig hvilken makt de store grupperingene har. Det er vel heller ikke utenkelig at de vil fortsette den politikken i andre bransjer.

Les NorgesGruppens kommentar til denne artikkelen

Artikkelen er fredag oppdatert med kommentarer fra NorgesGruppen.



* Korrigert fra Forbrukerinspektørene