Nordea har Norges minst fornøyde bankkunder

Administrerende direktør for Nordea Bank Norge, Gunn Wærsted har Norges minst fornøyde bankkunder.
Administrerende direktør for Nordea Bank Norge, Gunn Wærsted har Norges minst fornøyde bankkunder. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens Skandiabanken er favoritten blant nordmenn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilfredshet:

1. Skandiabanken (79,1)

2. Eika Alliansen (76,5)

3. Handelsbanken (75,8)

4. Annen bank (74,8)

5. Danske bank (73.1)

6. Sparebanken Sør (72,5)

7. Sparebank 1 Gruppen (71,6)

8. Sparebanken Vest (69,9)

9. DNB (67,9)

10. Nordea (67,6)


Kilde: E24

Funnene kommer fram i analysebyrået EPSIS ferske bankundersøkelse, som blir omtalt av E24.

Drøyt 3500 privatkunder og bedrifter ble spurt i undersøkelsen. I år som i fjor var nordmenn mest fornøyd med Skandiabanken som fikk en score på 79,1 poeng. DNB, som havnet på jumboplassen i fjor, fikk en score på 67,9 poeng, en framgang på 2,9 poeng. DNB havnet dermed på nest sisteplass i år, skriver E24.

Les også: Nordea først med rentekutt – DNB kutter mest

I år er det Nordea som sliter mest med misfornøyde kunder. De fikk en score på 67,6 poeng, mot 67,9 poeng i fjor.

– Vi er skuffet over at vi ikke flytter oss fremover, men står på stedet hvil i forhold til i fjorårets måling, sier kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea til E24.

Les også: Avis: – Nordea skifter ut toppsjefen

Hun legger til at Nordea fortsatt har som ambisjon å være den beste banken for kundene sine.

Totalt sett fikk bankbransjen en samlet snittscore på 71,5 poeng, som er 1,9 poeng bedre enn i fjor.

Bankindeksen er basert på rangeringer fra én til ti, som utarbeides til en tilfreds-indeks for hver enkelt av bankene og bankbransjen samlet sett.