Meny

Norwegian endelig på vingene igjen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flygerne, Norwegian og reisende kan puste ut etter en lang og opprivende streik med påfølgende flykaos. Men konflikten vil blusse opp igjen, tror analytiker.

Tirsdag ble partene enige om en løsning på konflikten og fikk dermed avsluttet den elleve dager lange streiken. Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener det lå i kortene at det ville bli et kompromiss om prinsippene.

– Parat har fått til en utsettelse på tre år – så kommer neste tariffavtale. Da er andelen av Norwegians virksomhet som er knyttet til Skandinavia og Norge mye mindre enn i dag, og flygernes forhandlingsmakt veldig mye mindre, sier han til NTB.

Andersen er helt klar på at «verden går i den retningen Bjørn Kjos legger opp til», og at presset vi nå har sett i Norwegian, vil komme i alle flyselskaper.

Også for tusener av Norwegian-passasjerer er enigheten gode nyheter. Selv om ikke all flytrafikk vil gå helt som normalt allerede fra onsdag, er de siste dagers flykaos nå historie.

Les også: Elleve dagers flykaos over

Binding til morselskap

Flygerne har fått en nødvendig binding til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter, understreker leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar.

– Vi har oppnådd en klar binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle i form av juridiske og økonomiske garantier uavhengig av hvilket datterselskap pilotene er ansatt i, sier han.

Norwegian understreker at flygerne har fått en tariffavtale med betingelser som fortsatt er «blant de beste i bransjen». Avtalen er inngått med de pilotselskapene flygerne nå er ansatt i.

Samtidig har flygerne gått fra ytelses- til innskuddspensjon og akseptert en rimeligere forsikringsordning. I tillegg har de bidratt til mer fleksibel arbeidstid.

– Norsk modell

Norwegian slår fast at det har vært viktig for selskapet å inngå avtaler som «anerkjenner den retten styret og ledelsen i selskapet har til å fortsette å bygge en moderne konsernstruktur som gjør selskapet konkurransedyktig internasjonalt.»

Det har også vært sentralt å ikke gi slipp på den kommersielle styringen og mulighetene for å tilpasse seg et konkurransebilde som hele tiden endrer seg.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener avtalen som nå er inngått, ikke hindrer Norwegian i å vokse internasjonalt.

– Jeg tror vi kan konstatere at den norske og nordiske modellen har vunnet over Norwegians forretningsmodell. Eller enda bedre – forretningsmodellen til Bjørn Kjos kan leve hånd i hånd med ryddige tariffavtaler på tvers av selskapsstrukturen som er valgt, sier han.

Bakgrunn: Ber om nordisk sympatistreik med Norwegian-piloter

«Totalhavari»

Jussprofessor Geir Woxholth gikk i en Facebook-melding tirsdag kveld langt i å si at flygerne står igjen som den tapende part i konflikten.

Han mener den treårige jobbgarantien flygerne har fått inn i avtalen, ikke er verdt noe utover hva markedet til enhver tid er i stand til å bære. Woxholth minner om at flygernes krav om ansettelse i morselskapet og mener de ikke fikk særlig mer enn det selskapet tilbød for flere dager siden. Avtalen er i realiteten «et totalhavari for pilotene og PARAT,» konkluderer professoren i sin Facebook-melding.

Fagforbundet Parat, som har forhandlet sammen med flygerne, mener Woxholth ikke har satt seg godt nok inn i avtalen.

– Det er interessant at en ekspert på juridiske spørsmål har så sterke meninger om innholdet i forhandlinger og avtaleverk han ikke har kunnskap om – utover hva han har lest i pressen, sier Skjæggerud til NTB.
Privatøkonomi
Populært