Meny

Norwegian bak nytt selskap i London

Norwegian antas å stå bak det nye britiske flyselskapet Westforce Aviation, skriver The Sunday Times. (Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)
Norwegian antas å stå bak det nye britiske flyselskapet Westforce Aviation, skriver The Sunday Times. (Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian har opprettet et nytt selskap i London som skal skaffe konsernet flyrettigheter fra Storbritannia.
Fakta om pilotstreiken i Norwegian:

* 70 flygere i Norwegian gikk ut i streik lørdag 28. februar.

* Onsdag 4. mars gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.

* Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.

* Fra 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flygingene mellom de tre landenes hovedsteder.

* De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag ble det kjent at Norwegian overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

* Serviceforbundet i Danmark har varslet sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer. Søndag gjennomførte den finske luftfartsunionen en 14 timer lang sympatistreik.

* Fredag møttes partene til frivillig mekling hos Riksmekleren. Det endte i et nytt brudd lørdag morgen.

* Lørdag ettermiddag satte partene seg igjen ved forhandlingsbordet. Søndag kveld tok de pause, men forhandlingene fortsatte mandag.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik opplyser at konsernet for en tid tilbake ba et advokatfirma hjelpe dem med å søke om en driftstillatelse i Storbritannia.

Det nye selskapet heter Westforce Aviation og frontes av to luftfartsadvokater fra selskapet Ince & Co i London, skriver avisa The Sunday Times.

Det søkte i januar luftfartsmyndighetene i Storbritannia om lisens til å fly både charterfly og rutefly, ifølge avisen.

– Satsingsområde

På sikt er målet for Norwegian å ha et selskap med en britisk driftstillatelse, som kan inngå avtaler om å fly fra britiske flyplasser til for eksempel asiatiske land og Sør-Afrika.

– Gatwick og Storbritannia er et stort satsingsområde for Norwegian. Det er her vi vokser mest om dagen. Vi jobber med å legge til rette for ekspansjonen som vil komme. Derfor trenger vi en driftstillatelse der, sier Skånvik til NTB.

Det er foreløpig ingen verdier eller ansatte i det nye selskapet, som kan få nytt navn når rettighetene eventuelt er i boks.

Norwegian bruker allerede flyplassen Gatwick for flyginger til USA, men målet er altså langdistanseflyginger til flere reisemål.

SISTE: Norwegian-forhandlinger er i gang igjen mandag formiddag

Frigjør pilotene

Norwegian opprettet i forrige uke tre nye pilotselskaper, i Norge, Sverige og Danmark. Skånvik hevder det er bedre både for Norwegian og pilotene at pilotene kan fly for selskaper med driftstillatelser i enkelte land.

– Da har de større jobbmuligheter, mener kommunikasjonsdirektøren.

Med den nye strukturen kan flygere som eventuelt blir overtallige i Norge få tilbud om jobb ved et annet reisemål, som eksempel Gatwick.

– Det er basert på frivillighet. Vi kommer aldri til å tvinge en pilot fra Oslo til å flytte til England. Men det kan jo være noen som ser det som et interessant steg i karrieren, sier Skånvik.

Flygernes fagforening Parat har reagert kraftig på at pilotene er overført til nyopprettede selskaper mens de er i streik. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud kalte det et brudd på spillereglene og hevdet at Norwegian-leder Bjørn Kjos vil omgå streikeretten.

Bakgrunn: Hevder en løsning på konflikten er i luften mandag

Hovedkontor i Norge

Skånvik understreker at de ansatte fortsatt vil ha ansettelsesforhold i «Norwegian-strukturen» og at pilotene som er overført til nye selskaper ikke har mistet noen rettigheter.

Skånvik avviser påstanden i avisen Sunday Times om at Norwegians plan er å flagge ut og bli et britisk selskap.

– Vi har ikke noen plan om å flytte hovedkontoret ut. Vi vil ha et norsk morselskap, sier hun.
Privatøkonomi
Populært