Ba om 76.000 – fikk 66 millioner

Hvis du har uflaks i kortspillet «Exploding Kittens» går kattungen i lufta. Det populære spillet samlet inn 8,7 millioner dollar til utgivelse i løpet av en måned på crowdfundingtjenesten Kickstarter. Faksimile: Explodingkittens.com
Hvis du har uflaks i kortspillet «Exploding Kittens» går kattungen i lufta. Det populære spillet samlet inn 8,7 millioner dollar til utgivelse i løpet av en måned på crowdfundingtjenesten Kickstarter. Faksimile: Explodingkittens.com

Et kortspill om kattunger har slått alle rekorder på crowdfundingtjenesten Kickstarter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kickstarter er et nettsted der man kan samle inn penger til prosjekter man ønsker å gjennomføre og produkter man vil lage. Det fungerer ved at kunder betaler for produktet før det finnes, eller man kan støtte prosjekter man har spesielt tro på.

Skaperne av kortspillet Exploding Kittens ønsket å samle inn 10.000 dollar (76.000 kroner). Kickstarter-kampanjen varte i 30 dager. Det opprinnelige målet om 10.000 dollar ble nådd i løpet av bare to timer, den første millionen var i boks på syv timer, og da kampanjen stengte i går hadde spillskaperne innkassert 8,7 millioner dollar (66 millioner kroner).

Spillet fungerer slik, melder The Daily Beast: Spillerne trekker kort fra en stokk etter tur til noen trekker en kattunge som «eksploderer». Disse kan også kastes videre til medspillere eller «desarmeres».

Spillet er illustrert av tegneserieskaperen Matthew Inman, som også foreslo navnet (spillet skulle opprinnelig hete Bomb Squad). Med 219.382 støttespillere er spillet det som har fått hjelp av flest i Kickstarters historie.

– Jeg trodde bare vi skulle lage en side for å be om 10.000 dollar og få dette prosjektet i gang, sier Elan Lee, en av spillutviklerne, til The Daily Beast.

Nå planlegger Lee å bruke de neste to årene på Exploding Kittens, et selskap som er så ferskt at de tre lederne ennå ikke har bestemt seg for hvilke titler de vil bruke.

– Mitt liv har blitt snudd på hodet, og jeg må ta en ny vurdering av hvordan de neste fem årene skal se ut, sier Lee.

Første prioritet blir å levere til alle som har bestilt.

– Slike ting skjer bare en gang i livet, og jeg vil ikke gå glipp av muligheten, sier han til The Daily Beast.

Personvernpolicy