Meny

Navs milliardsmell uroer Stortinget

Nav-direktør Joakim Lystad under høringen mandag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Nav-direktør Joakim Lystad under høringen mandag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Navs datamodernisering blir 1,5 milliarder kroner dyrere enn antatt i 2011, anslår Nav-sjefen. Stortingets kontrollører frykter prosjektet blir enda dyrere.

– De var veldig trygge på tallene i november, men har helt andre tall nå, sier leder Martin Kolberg (Ap) i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til NTB.

Han får følge av Høyres Michael Tetzschner.

– Det er ganske utilfredsstillende at det som var et sikkert tall i november, nemlig 3,3 milliarder kroner, nå er blitt et nytt sikkert tall som er 1,5 milliarder høyere, sier han.

– Da føler jeg at man ikke har helt styring eller heller ikke vil meddele hva som er i ferd med å skje, fordi dette tallet var tilgjengelig bare tre uker etter første høring, men da bare via pressen, legger han til.

Det nye anslaget for hva hele Navs IKT-modernisering vil koste, ble lagt frem av etatens direktør Joakim Lystad i kontrollkomiteens åpne høring mandag.

Les også: Rapport advarer om ny NAV-krise

Avventer kvalitetssikring

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) understreket gang på gang i høringen at han ikke vil si hva han mener om den økte kostnadsrammen før tallene er kvalitetssikret eksternt.

Kvalitetssikringsrapporten fra konsulentselskapet Metier vil danne grunnlag for regjeringens videre behandling av saken, slo han fast.

– Jeg har blitt forsikret av Nav-ledelsen om at det overordnede målbildet for IKT-moderniseringen ligger fast. Jeg forventer at man leverer i henhold til målbildet, og det er jeg trygg på at man vil gjøre, sier statsråden til NTB.

Han vil ikke svare på hvor trygg han er på at fase to og tre av moderniseringen er på skinner.

– Det er jeg ikke beredt til å svare på før jeg får kvalitetssikringsrapporten fra Metier.

Oppjustert

IKT-moderniseringen hadde i utgangspunktet en kostnadsramme på 3,3 milliarder. Men Dagens Næringsliv avslørte allerede før jul at Nav selv fryktet en sprekk på 1,2 milliarder.

Mandag bekreftet Lystad at det ble gjort nye anslag rett før jul.

– Etter prisjusteringen er estimatet for prosjekt 1, 2 og 3 samlet nå om lag 1,5 milliarder kroner høyere enn estimatet fra 2011, sa han.

Lystad viste til at dette i hovedsak skyldes tre forhold, nemlig tap knyttet til prosjekt 1, merarbeid i prosjekt 2 og 3 og at arbeidet er mer komplisert og omfattende enn det som ble lagt til grunn i 2011.

Lystad ville ikke garantere at det ikke kommer ytterligere overskridelser.

– Et estimat er et estimat, og dette er det beste estimatet vi greier å gi nå, sier Nav-sjefen til NTB.

– Like sterk uro

Tetzschner er ikke den eneste i kontrollkomiteen som reagerer på de nye tallene.

– Usikkerheten er like sterkt til stede hos meg nå som før, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan til NTB.

Verken Grøvan, Kolberg eller Tetzschner vil svare konkret på om de har tillit til at Lystad er riktig mann til å lede Nav.

– Det får statsråden og regjeringen svare på, sier Kolberg.
Privatøkonomi
Populært