Meny

Kjente logoer med skjulte budskap

FLERE BETYDNINGER: Du har sannsynligvis sett logoen før, men har du fått med deg de skjulte budskapene? Foto: NTB Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du har sikkert sett disse logoene mange ganger, men de inneholder alle noe du ikke har sett - før nå.

Ved første øyekast ser FedEx-logoen ut til å bare være bokstaver, men ser du nøyere etter, skjuler det seg også et symbol i logoen. Ser du pilen mellom E og X'en?

Når du først har sett den, er det vanskelig å ikke se den hver gang du ser logoen.

Slike utforminger er ikke tilfeldige.

- Logo med skjult budskap virker godt. Det er akkurat som annen kommunikasjon, den virker best som engasjerer for bruker. Hvis målgruppen opplever at de er smarte, forsterker det følelsen av å være på lag med avsender, sier managing director Jannicke Øiaas i Scandinavian Design Group.

- Skjult budskap må forsterkes

Hun forklarer at norske versjoner ofte er knyttet opp til et visuelt kjennetegn eller direkte til det selskapet driver med. Eksempelvis Den norske opera og vinkelen på bygget som gir assosiasjoner til operahuset i Sidney.

- Ofte må denne typen skjult budskap forsterkes eller formidles i en periode, for å få nok folk til å fortelle historien videre, forklarer Øiaas.

Personlig mener hun Pittsburg Zoo har «akkurat den rette twisten».

Logoen til dyreparken i Pennsylvania, USA er tilsynelatende formet som et tre. Men dersom du studerer den litt nærmere, vil du plutselig oppdage at en ape og en løve stirrer intenst på hverandre - kun adskilt av trestammen i midten.

Fra A til Å hos Amazon.com

Amazon.com startet som en internett-bokhandel, men utvidet etterhvert sortimentet til alt fra elektronikk, klær, leker og smykker. Alt fra A til Å, kan man si. Og det uttrykket symboliserer også logoen med en pil som går nettopp fra bokstavene A til Z som er første og siste bokstav i det amerikanske alfabetet.

I tillegg ser pilen også ut som et smil. Det er ikke tilfeldig, da logoen ble introdusert i 2000 sa Amazon at deres mål var «å være det mest kundefokuserte selskapet i verden gjennom å vise det ultimate uttrykket for kundetilfredshet: Et smil.»

Analog og digital

Teknologi-kjempen Cisco har en logo som passende nok symboliserer digitale signaler. Men strekene i logoen tegner også siluetten av det kjente landemerket San Francisco-broen. San Francisco er både selskapets hjemby og der selskapet har sitt navn fra.

Sony Vaio er Sonys merke for mange dataprodukter som intergerer audio og video.

Vaio-logoen skal ifølge Sony integrere analog og digital teknologi gjennom at «VA» representerer et analogt signal - en bølge.

«IO» er de digitale bokstavene i det binære tallsystemet.

Underbevisst symbolisme hos McDonalds

Man kan spørre seg om verdien av symbolikk i logoene hvis de fleste ikke ser den.

Og et av de rareste eksemplene er McDonald's velkjente gyldne buer - M'en.

På 1960-tallet var hurtigmatkjeden klar for å droppe logoen og finne en ny, men designkonsulent og psykolog Louis Cheskin overbeviste selskapet om å beholde den som en del av selskapets markedsføringplan.

Cheskin var tilhenger av Freud og argumenterte for at logoen symboliserte en mors bryster og at slik symbolisme underbevisst ville tiltrekke seg kunder, skriver BBC på sine nettsider. McDonald's logoen er utvilsomt en av verdens mest gjenkjennelige logoer, men neppe av grunnen McDonald's designrådgiver så for seg.

Godt skjult

I Formel 1-logoen skjuler tallet 1 seg mellom F'en og de røde fartsstripene.

Toblerone er ikke bare en sjokolade som skjuler litt ekle klumper av honning, den sveitsiske sjokoladen skjuler også noe i logoen - en bjørn. Bjørnen har vært i Berns byvåpen siden 1200-tallet. I navnet Toblerone skjuler forøvrig også bokstavene til byens navn Bern/Berne seg.

Norske logoer

Av norske eksempler har Scandinavian Design Group utformet logoen til blant andre Hovelsrud Gård, Sorrisniva Igloo Hotell og sjømatprodusenten Norway Pelagic.

- Symbolet til Hovelsrud representerer de opprinnelige hagetegningene til renessansehagen. Symbolet i logoen til Sorrisniva henger på A’en og symboliserer elven akkurat der de ligger. Norway Pelagic spiller på pelagisk fisk som er stimfisk, forklarer Øiaas.

Utilsiktet symbolikk i Coca Cola

Det finnes også eksempler på skjult symbolikk som ikke opprinnelig var i noen markedsføringsplan.

Danmark er flere ganger kåret til verdens lykkeligste land og når Coca Colas reklamebyrå i Danmark, McCann Copenhagen oppdaget at det faktisk skjuler seg et vaiende dansk flagg i Coca Cola-logoen, så gjorde de dette reklamestuntet:

                

Kundens hjerte

Toyotas logo består av tre ringer. De to innerste ringene representerer ifølge Toyota kundens og selskapets hjerte, mens den store ovalen symboliserer det gjensidige forholdet og tilliten mellom de to.

Logoen inneholder med litt fantasi også bokstavene T-O-Y-O-T-A i stilistiske, penselstrøk-aktige bokstaver, men ifølge Toyota er det kun T'en i Toyota som er tilsiktet, mens den ytre ovalen «symboliserer at verden omfavner Toyota».

Tour de France-logoen er velkjent fra norske tv-skjermer, men har du sett syklisten i logoen? 

O'en i Tour er bakhjulet, R'en er syklisten og den gule solen er forhjulet.

Charterselskapet Star Tour har samme logo som sin britiske eier, reiselivsgiganten TUI. TUI har siden 2002 hatt en logo som symboliserer et ansikt og blunkende smil. Ser du nærmere etter, inneholder logoen også bokstavene T, U og I.

Logoen til Nintendos Gamecube må man stirre litt på for å se genialiteten. Det er ikke bare en kube inni en annen kube, logoen viser også en G i blått og en C i sort.

Googles bildelagringstjeneste Picasa har en logo som ligner et kameras lukker, men i tillegg skjuler det seg et hus i logoen som spiller på det spanske ordet for hus, casa.

Pentagons skjulte melding

Til slutt til en logo som bokstavelig talt inneholder en skjult melding. Pentagons Cyber Command logo ligner på logoen mange statlige organer i USA har, men kikker du nærmere ser du at det skjuler seg en kode i logoen. Det amerikanske teknologinettstedet Wired utlovet en t-skjorte i belønning for den som klarte å knekke koden, og det tok bare tre timer før en bruker fant ut at koden rett og slett var organisasjonens mission statement skrevet i såkalt MD5-algoritme.

LES OGSÅ: Så mye «makt» har passet ditt

6 ting suksessrike personer aldri tenker

Fem grunner til at en lederjobb kan skade karrieren din

Fem grunner til at en lederjobb kan skade karrieren din
Privatøkonomi
Populært