Meny

Ubers satsing i Oslo møter sterk motstand

ULOVLIG: Bård Hoksrud (Frp) mener etableringen av Uber i Norge er «helt klart ulovlig». Her sammen med lederen av Norges lastebileier-forbund Geir Mo. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Persontransportselskapet Uber vil utfordre taxinæringen i Oslo, til tross for klare advarsler.
Uber

  • Ble etablert i San Francisco i mars 2009.
  • Lager en smarttelefon-app som setter passasjerer og førere i kontakt med hverandre.
  • Opprinnelig var hensikten å gi skyss til noen som skulle samme vei, mot å få dekket deler av kostnadene. Uber har raskt blitt en utfordrer til taxinæringen.
  • Foreløpig er selskapet registrert i ti land i tillegg til de nordiske.
  • Noen få steder, hvor kravene til taksameter og annen regulering er lite regulert, har Uber bidratt til å modernisere taxinæringen. Andre steder har det ført til vold og konfrontasjoner.
  • I Norge etableres først tjenesten Uber Black, som er en eksklusiv privatsjåførtjeneste med luksusbiler. Her vil Uber samarbeide med etablerte selskaper for å sørge for kvalitetssikring.
  • Uber Pop, som utfordrer taxinæringen, blir samtidig lansert som en lukket prøvelansering uten løyve eller godkjennelse fra myndighetene.

Onsdag åpner det omstridte persontransportselskapet Uber sin første tjeneste i Oslo. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet.

– Vi starter opp Uber Black-tjenesten i Oslo fra onsdag. Det vil si at de som laster ned appen vår og registrerer seg kan bestille henting. Uber Black er en tjeneste for eksklusiv persontransport med strenge krav til biler og sjåfører, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden.

Samtidig som Uber Black lanseres, starter også en lukket prøve av tjenesten Uber Pop, som utfordrer den etablerte drosjenæringen.

– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Bertram.

I andre land hvor Uber har etablert seg, har det blitt konflikter med den etablerte drosjenæringen. Mange mener selskapet driver en organisert form for pirattaxi.

Truet med vold

I januar gikk franske drosjesjåfører til angrep på Uber-biler med passasjerer i og vandaliserte dem. I Barcelona truet drosjesjåfører i sommer med å bruke vold mot Uber-sjåfører dersom de etablerte seg der.

Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører. Offisielt er hensikten at man skal få skyss av noen som skal samme vei, slik at disse kan få dekket deler av sine bilutgifter. I praksis er det snakk om en persontransporttjeneste med priser langt under den regulerte taxinæringen. Kostnaden er basert på tid og distanse, og passasjeren blir trukket fra et kredittkort registrert i Ubers app. Sjåføren får sin betaling – minus et «gebyr» på 20 prosent – fra Uber.

Les også: Hoksrud: Ikke færre bomstasjoner denne perioden

Ingen dialog

– Vi ønsker at vår inntreden i det norske markedet skal være uten konflikter. Vi har hatt dialog med lokale myndigheter og bransjen, sier Bertram.

Dette bekreftes delvis fra norsk hold.

– Vi har fått en henvendelse fra Uber som skisserte en tjeneste de vil etablere i Norge. Vi svarte at tjenesten så ut til å være i strid med gjeldende regler slik den var skissert. Vi har senere bedt om en utdypning av konseptet, men ikke fått svar på den henvendelsen, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Oslo kommune.

Bransjen har ikke hørt noe.

– Vi har ikke hatt noen dialog med Uber og stiller oss uforstående til at det de driver med kan gjøres lovlig, sier Glenn Tuxen, leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.

Han får full støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksrud.

Uber har ikke fått løyve for personbefordring mot vederlag av Oslo kommune.

– Vi ønsker å utforske om dette kan gjøres innenfor lovverket i Norge. Vi vurderer å la en tredjepart vurdere dette for oss, sier Bertram.

Bakgrunn: Europas drosjesjåfører protesterer mot mobilapp

«Kan umulig bli lønnsomt»

Norges Taxiforbund advarer nordmenn som er fristet av Ubers tilbud om å tjene penger på sin egen bil, enten som jobb eller på fritiden.

– De opererer med minstepriser og takster langt under våre. I tillegg skal Uber ha 20 prosent av omsetningen, og det er et krav om at alle sjåfører skal ha etablert personlig foretak. Det kan umulig bli lønnsomt om man skal følge reglene, sier Tuxen.

Dagens Næringsliv har fått tak i kontrakten Uber opererer med i Norge. Der står prisene oppført med en minstepris på 40 kroner, 10 kroner per kilometer og tre kroner per minutt. Oslo Taxi opererer med en minstetakst på 109 kroner på dagtid, 13 kroner per kilometer og 6,50 kroner per minutt i tillegg til en oppstartskostnad på mellom 43 og 91 kroner.

Frykter ikke vold

Norges Taxiforbund tror imidlertid ikke på dramatiske konflikter når Uber kommer til Oslo.

– Dersom de etablerer en virksomhet innen vårt felt som vi mener er ulovlig, vil vi følge dem opp juridisk. Jeg tror neppe det blir håndgemeng i Oslo, sier Tuxen.

Uber har ikke ønsket å sette Dagens Næringsliv i kontakt med noen av sine sjåfører i Oslo eller å kommentere saken ytterligere.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus