Advarer mot ny bankID-svindel
Har du fått denne e-posten bør du slette den så raskt som mulig.
Mandag har svært mange mottatt en epost som tilsynelatende ser ut til være fra BankID.
I en pressemelding skriver selskapet at eposten er et svindelforsøk og BankID råder nå alle kunder til å slette den.
– Kunder blir bedt om å ta kopi eller bilde av sitt kodekort på papir fra Skandiabanken og sende det inn via en lenke. Kunder med kodebrikke fra andre banker er dermed ikke i målgruppen for denne svindelen, skriver selskapet i pressemeldingen.
Tror ikke mange er lurt
Selskapet opplyser at de ikke sender ut eposter til kunder for å be om opplysninger.
– Dette er et klassisk svindelforsøk via epost, og alle som mottar eposten bør slette den med det samme. BankID Norge vil aldri sende epost til kunder for å be om opplysninger eller varsle om endringer i regelverket.
Til Bergensavisen sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge at de ikke tror mange har latt seg lure.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi håper og tror at ingen går på en slik type svindel. I tillegg til den suspekte måten å gå frem på, er språket som brukes ganske dårlig, samtidig som æ, ø og å mangler.
Startet etterforskning
Har du derimot trykket på lenken i eposten, bes du ta kontakt med banken din for å få hjelp.
Selskapet håper å finne ut hvem som står bak svindelforsøket.
– Vi tar dette alvorlig og jobber med å finne ut hvem som står bak, slik at vi kan sette en stopper for svindelen, sier Steinsland til Bergensavisen.