Meny

Ber kredittselskapene skjerpe seg

LETT: Det skal være lett å betale hele kredittkortregningen i ett jafs om man vil, mener Finanstilsynet. Foto: Erlend Aas (NTB Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mer enn et år etter at Finanstilsynet strammet inn reglene, gjør kredittkortselskapene det fortsatt vanskelig for kundene å betale hele kedittkortregningen hver måned.

Finanstilsynet mener mange forbrukere ikke får god nok informasjon om kostnadene ved å bruke kredittkort. Mange får heller ikke mulighet til å avtale at de vil betale all utestående gjeld hver måned.

Istedet får de en ferdigutfylt efaktura eller avtalegiro der minimumsbeløpet er alt som belastes.

Dette er ikke i tråd med retningslinjene for fakturering av kredittkort som ble fastsatt i juni 2013, fastslår forbrukerkoordinator Anders Kvam i Finanstilsynet.

En fersk undersøkelse viser at 15 av 34 foretak ikke gir kundene mulighet til å avtale å få fakturert totalt utestående gjeld.

Les også: Geilo alene på pris-toppen

Drøyt halvparten i tråd

Nå er det slutt på Finanstilsynets tålmodighet.

– Vil de ikke etterleve det?

– Vi ser helt klart at mange av foretakene har brukt alt for lang tid på dette, sier forbrukerkoordinatoren.

– Hvorfor har det tatt så lang tid?

– Vi vet at det har vært datatekniske utfordringer. Blant annet at det ikke er mulig å sende ut efaktura med blankt beløpsfelt, sier Kvam før han legger til:

– Det vil jo for foretakene være lønnsomt at kundene betaler minimumsbeløpet, så man får renteinntekter. Men at det er bakgrunnen for at det har tatt lengre tid, skal ikke jeg uttale meg om, sier han.

Les også: Studerer fem timer mer - får flere jobbtilbud og høyere lønn

Avtalegiro

Finanstilsynets undersøkelse viser også at åtte av foretakene bruker avtalegiro uten at kunden har avtalt det. Når kredittkortleverandørene kun belaster for minimumsbeløpet, innebærer avtalegiro i praksis at kunden ikke får mulighet til å øke beløpet.

Kortkundene reagerte

Finanstilsynet så behovet for å følge opp retningslinjene etter at kredittkortkunder kontaktet dem og fortalte at de fortsatt fikk ferdigutfylte regninger med minimumsbeløpet snarere enn totalgjelden.

– Vi hadde håpet at dette skulle gå mye raskere. Vi synes det er viktig at man på en enkel måte kan betale totalbeløpet hver måned, sier Kvam.

Les også: – Det er jo ikke hvem som helst

Han viser til en tidligere undersøkelse som viste at hele 46 prosent av kundene betaler totalt utestående gjeld ved første fakturering. I tillegg betaler 26 prosent mer enn minimumsbeløpet.

Ifølge Finanstilsynet jobber flere av de største dataleverandørene med å finne løsninger for kredittkortleverandørene nå.

– Noen har fått noe på plass, andre har fått lite på plass. Vi har fått henvendelser fra flere og er optimistisk på at det kommer på plass i løpet i høsten, sier han.

Les også: Tåpenes sammensvergelse

Trenering?

SEB Kort er én av flere selskaper i Norge som tilbyr kredittkort.

Salgsdirektør Rolf Sten Andersen i SEB Kort avviser at de som kortutsteder bevisst har trenert Finanstilsynets retningslinjer for å sørge for høyest mulig renteinntekter. Han sier årsaken er at man ville gi kundene et valg.

– Vi ønsker at kundene skal ha muligheten til å benytte seg av delbetaling dersom de har inngått avtale om det. Det er ikke et bevisst maksimeringsønske som ligger bak at vi ikke har sendt ut e-fakturaer der beløpet er satt til totalsaldoen, sier Rolf Sten Andersen i SEB Kort.

Les også: En «giftig kombinasjon» kan gi global økonomi-krise

Nå som Finanstilsynet har etterlyst etterlevelse vil SEB likevel innrette seg etter retningslinjene.

Derfor blir det i løpet av oktober mulig for SEB Korts kunder å inngå avtale om at deres papirfakturaer skal være ferdigutfylt med totalsaldoen.

– Vi ønsker i tillegg å legge opp til at det beløpet som legges inn i kundenes nettbank ved e-faktura er blankt, men det er en løsning Nets foreløpig ikke tilbyr, sier Andersen.

Les også: Kronprins Consulting Group

Ingen endring

Nets, som leverer e-fakturaløsningen, sier det ikke er planlagt noen endring av produktet.

– Men det er fullt mulig å sette beløpet til null.  Systemet krever ett tall. Null er også et tall, sier kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore i Nets.

Hans erfaring er at noen sender e-fakturaer på minimumsbeløpet, mens andre sender det på totalbeløpet.

– Det er opp til fakturautsteder. Vi har ikke noe forhold til beløpet som sådan, sier Tjore.

Les også: – Hong Kong er som en slagmark

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry, en av de andre store it-leverandørerene til de norske bankene, avviser at utfordringen ligger hos dem.

– Våre systemer er oppdatert og i tråd med avtalene vi har med våre banker, ser Remman.

Selv om retningslinjer fra tilsynet hverken er lover eller forskrifter vil Finanstilsynet følge opp saken.

Forbrukerkoordinator hos Finanstilsynet har også en oppfordring til forbrukere som ønsker å betale fullt beløp.

– Velg en leverandør som tilbyr det.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus