Du bør takke nei til tilbud fra Uno Life

RINGER: En av våre lesere har mottatt flere telefoner fra Uno Life de siste ukene. (Illustrasjonsfoto: COLOURBOX:COM)
RINGER: En av våre lesere har mottatt flere telefoner fra Uno Life de siste ukene. (Illustrasjonsfoto: COLOURBOX:COM)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært mange har dårlige erfaringer med selskapet, som er ilagt millionbøter for brudd på markedsføringsloven. Men fortsatt kontakter de forbrukere med nye tilbud.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet Uno Life er i hardt vær, og Forbrukerombudet advarte nylig om en ny tvangsmulkt på grunn av brudd på markedsføringsloven.

Selskapet skal ha tilbudt prøveprodukter til forbrukere, som deretter er blitt abonnenter uten å ville dette. Deretter har de mottatt betalingskrav fra selskapet, som ifølge Forbrukerombudet er ulovlige. Så langt i år har Forbrukerrådet mottatt over 4.000 henvendelser og over 400 klager på Uno Life, ifølge direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes. På grunn av den store mengden henvendelser var selskapet også på Forbrukerrådets toppliste over henvendelser tidligere i år.

Fortsatt aktivt

Omstridt praksis til tross, etter alt å dømme fortsetter Uno Life å kontakte nye potensielle kunder. Vi har fått tips fra en leser om at han ble oppringt for rundt en uke siden, med tilbud om å vinne en reise til fjerne strøk, og å motta gratis prøveprodukter fra Uno Life.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette til tross for at han har reservert seg mot telefonsalg.

Han takket nei til dette, men har likevel fått flere ubesvarte anrop fra samme nummer på mobilen i ettertid.

Vil man unngå problemer med selskapet er Forbrukerrådets anbefaling å gjøre nettopp som vår leser: Takke nei og legge på.

- Får du en telefon fra Uno Life med tilbud om gratis prøvepakke, takk vennlig nei og legg på. De som har sagt ja, har opplevd å bli bundet til et abonnement, forteller Flønes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dinside har kontaktet Uno Life per epost for å få en kommentar fra selskapet, men det har ikke lykkes oss å få svar. Se også hvilke andre selskaper det advares mot i både Norge og Sverige. Enkelte av disse trekker penger fra bankkortet ditt, uten ditt samtykke.'

Husk angreretten

Hva om du har sagt ja til å motta prøveprodukter, men ikke ønsker noe abonnement på produktet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Husk at du har en angrerett på 14 dager.

- Mottok du skjema med opplysninger om angrerett i prøvepakken, må du benytte angreretten innen 14 dager fra du hentet pakken. Har du angret innen 14 dager, kan ikke Uno Life kreve betaling av deg, understreker Flønes. Har du ikke har mottatt angreskjema fra Uno Life, har du angrerett i 12 måneder fra du mottok den første pakken fra selskapet. Skulle du likevel motta varer og eventuelle betalingskrav fra Uno Life, råder Forbrukerrådet om å klage skriftlig til selskapet, og beholde en kopi av klagen selv. - Mottar du purringer fra Avida Finans eller inkassofirmaer, sender du dem kopi av klagen til Uno Life og ber om en bekreftelse på at kravet er stilt i bero inntil tvisten er ferdigbehandlet, sier Ingeborg Flønes.

Hun legger til at Uno Life ikke kan kreve at du logger deg på deres nettside for å klage, og at det er tilstrekkelig å kontakte selskapet per e-post.

Se også hvilke rettigheter du har med den nye angrerettloven.