Du har reklamasjonsrett selv om varen er billig

KAN IKKE SKYLDE PÅ PRISEN: Kunder kan oppleve at butikken nekter reklamasjon fordi varen ikke kostet mer enn den gjorde. Men dette alene er ikke et argument. (Foto: ALL OVER PRESS)
KAN IKKE SKYLDE PÅ PRISEN: Kunder kan oppleve at butikken nekter reklamasjon fordi varen ikke kostet mer enn den gjorde. Men dette alene er ikke et argument. (Foto: ALL OVER PRESS)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på et produkt bestemmer ikke hvor lang reklamasjonsfrist du har.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det vises til at en GPS i alminnelighet ikke er en daglig bruksgjenstand, samt at det er et relativt stasjonært produkt som i mindre grad utsettes for ytre påkjenninger sammenlignet med mer mobil elektronikk» skriver FTU i sin avgjørelse, som gir mannen rett på gratis reparasjon av GPS-en.

Hvorvidt prisen på GPS-en har noe å si, skriver faktisk ikke utvalget ett eneste ord om. Svaret er med andre ord nei, innen rimelighetenes grenser. Prisen kan selvfølgelig si noe om hva du kan forvente av et produkt, men prisen alene skal ikke styre reklamasjonsretten.

- Det er ingenting i loven om sier noe bestemt om elektriske småvarer. Forventet levetid må vurderes i et hvert enkelt tilfelle, har kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sagt til Dinside.

Apples program for batteribytte gir deg dårligere vilkår enn reklamasjonsretten

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt fra klær til mobiltelefoner har en lovfestet reklamasjonsrett i Norge. Det vil si at den skal fungere i enten to eller fem år etter kjøpet; to år som standard, fem år for gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Går den i stykker i denne perioden uten at det er din feil, må butikken reparere den, gi deg ny vare eller tilbakebetale pengene.

Eksempel: Fikk reparert skoene gratis for de slapp inn vann Dessverre kan du få problemer med å kreve dette. Noen butikker hevder for eksempel at varen var for billig til å skulle vare i fem år. Men en fersk avgjørelse fra Forbrukertvistutvalget (FTU) slår fast at varens pris ikke skal styre hvor lenge den skal vare.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«For billig!»

Våren 2011 kjøpte en kar fra Stange i Hedmark en Tom Tom XL2 Classic-GPS på nettet, for 999 kroner. To år senere gikk den i stykker, og mannen sendte den tilbake til butikken for å reklamere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du har reklamert for sent, reklamasjonsfristen på to år har gått ut, svarte butikken, uten å undersøke hva som var galt med GPS-en.

- Men en GPS må da være laget for å vare lenger enn to år? spurte mannen.

- GPS-ene våre varierer i pris fra 600 til 5.000 kroner, og den du kjøpte var i nedre prissjikt. Da kan du ikke regne med at den varer lenger enn to år, svarte butikken. Mannen ga seg ikke, og saken havnet hos FTU. De er enige med mannen.

Les også: Disse butikkene nekter deg ny lader når den går i stykker

Pris styrer ikke

FTU viser til «mobiltelefondommen» fra 2007, da selveste høyesterett slo fast at mobiler hadde fem års reklamasjonsrett. Og utvalget mener at GPS-er må havne i samme kategori, da en kunde vil forvente at en GPS varer lenger enn bare to år.

«Det vises til at en GPS i alminnelighet ikke er en daglig bruksgjenstand, samt at det er et relativt stasjonært produkt som i mindre grad utsettes for ytre påkjenninger sammenlignet med mer mobil elektronikk» skriver FTU i sin avgjørelse, som gir mannen rett på gratis reparasjon av GPS-en.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorvidt prisen på GPS-en har noe å si, skriver faktisk ikke utvalget ett eneste ord om. Svaret er med andre ord nei, innen rimelighetenes grenser. Prisen kan selvfølgelig si noe om hva du kan forvente av et produkt, men prisen alene skal ikke styre reklamasjonsretten.

- Det er ingenting i loven om sier noe bestemt om elektriske småvarer. Forventet levetid må vurderes i et hvert enkelt tilfelle, har kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sagt til Dinside.