– Jeg har sagt at vi aldri skulle tilbake til dem, men jeg tok feil

BRYTER MED NETTSTRATEGI. Ryanair-sjef Michael O'Leary svelger en kamel eller to for å få flere forretningsreisende. Foto: NTB scanpix
BRYTER MED NETTSTRATEGI. Ryanair-sjef Michael O'Leary svelger en kamel eller to for å få flere forretningsreisende. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair-sjef Michael O'Leary kryper til korset for å kuppe forretningsmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair-sjef Michael O'Leary innser at han må svelge noen kameler for å erobre det lukrative forretningsmarkedet.

Nå bryter han med selskapets strategi om eksklusivt salg av flybilletter via selskapet egne nettsider, og hopper til sengs med den ledende reisebyrå-distributøren i markedet.

På en pressekonferanse i Køln onsdag formiddag var den normalt spissformulerte iren ydmyk overfor sin nye partner.

– Tidligere har jeg sagt «over mitt lik» når noen spurte meg om jeg ville dele inntekter med de store billettdistributørene. Jeg har sagt at vi aldri skulle tilbake til dem, men jeg tok feil. Jeg synes det er bra å se endringene som skjer i Ryanair som har ledet til at vi nå sitter ved samme bord som den største leverandøren i Europa, sa O’Leary.

Ryanair har ofte markedsført flybilletter til mellom én og ti euro for å tiltrekke seg nye kunder. Disse billettene blir fortsatt bare tilgjengelig utenfor Amadeus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De laveste prisene som vi bruker til å promotere nye ruter og for å stimulere et nytt passasjermarked vil ikke bli tilgjengelig gjennom Amadeus, men bare på våre egne internettsider. Men det er ikke langt unna 100 prosent av billettene som skal gå gjennom Amadeus i fremtiden, sier toppsjefen.

O’Leary er i Køln for å presentere den nye strategien til selskapet.

Hittil har det hatt et eget it-system som er adskilt fra internasjonale billettsystemer som andre flyselskaper benytter. Det har også hindret reisebyråer fra å selge Ryanair-billetter gjennom et felles system.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair-sjefen brukte anledningen til å peke på konkurransen i det tyske flymarkedet. Der har flyselskapet Lufthansa i sommer sagt at det vil angripe lavprismarkedet hardere med sitt eget lavprisselskap Germanwings.

– Jeg ønsker konkurransen velkommen. Ved hjelp av Amadeus tror jeg vi vil ta enda mer trafikk fra Lufthansa, fordi kundene deres er lei av streikene deres, høye billettpriser og stadig flere vil velge oss foran deres såkalte lavprisselskap Germanwings, sier toppsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag utgjør forretningsreisende 27 prosent av volumet til det irske flyselskapet.

På en luftfartkonferanse for lavkostselskapene i London nylig varslet Ryanair en større satsning mot dette markedet.

Norwegian mente imidlertid at tilbudet var en blåkopi av selskapets fleksible tjenester. Selskapets billetter har i motsetning til Ryanair, alltid vært tilgjengelig for reisende via reisebyrå og Amadeus.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian tar dagens nyhet med stoisk ro, og påpeker at forretningsreisende er opptatt av mer enn distribusjon.

– Amadeus som distribusjonskanal er viktig for å nå forretningsreisende, men det viktigste er å tilby et godt og fleksibelt produkt, sier han til DN.

Norwegian-toppen påpeker at hyppige avganger til sentrale flyplasser er et fortrinn for forretningsreisende som er opptatt av effektivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I tillegg vet vi at gratis internett og nye, komfortable fly og hyggelig service om bord betyr mye når forretningsreisende velger flyselskap, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer fra konferansen: Ryanairs plan for å kapre flere forretningsreisende

Under konferansen uttalte også uttalte Ryanair og Aer Lingus at billettprisene skal ned neste år. Hverken SAS eller Norwegian var enig.

– Det blir et blodbad, og det er allerede startet, sa Aer Lingus-toppsjef Christoph Mueller til DN.

Les også:

XXL overtegnet på under ett døgn

BN Bank mener pruting på renten skader lånekundene

Gir ikke opp håpet om skattefradrag for oppussing i hjemmet

Audis kutter taket på TT – Nå er den tøffere enn noen gang før

«Alle» har en mening om hva Norges største fiaskobygg skal brukes til i fremtiden

Advarer Jensen mot å bruke for lite oljepenger – Frp-gruppeleder varsler grasrotopprør