Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Fergen Berlin taues inn til Fayard-verftet ved Odense i juli i år. Foto: Scandlines
Fergen Berlin taues inn til Fayard-verftet ved Odense i juli i år. Foto: Scandlines
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stikker for dypt til å brukes på ruten de var beregnet på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Danske Scandlines bestilte to nye ferger fra P+S Werften i Stralsund til å trafikkere Gedser i Danmark til Rostock i Tyskland.

Før skipene ble levert, oppdaget Scandlines at skipene ble 2.500 tonn for tunge og dermed ikke kunne seile inn til Gedser med full last.

Konkurs

Kontrakten ble kansellert og verftet gikk like etter konkurs. I mars i år kjøpte Scandlines de uferdige fergene fra konkursboet.

Etter en grundig studie av Blohm+Voss, er en plan for å slanke fergene og bygge dem ferdig utarbeidet, skriver Teknisk Ukeblads søsterorgan Ingeniøren.

Det danske verftet Fayard ved Odense er nå i gang med å fjerne to dekk, bygge om et tredje samt gjøre andre, omfattende endringer på fergene «Copenhagen» og «Berlin». Fergene skal leveres for å settes i rutetrafikk i 2015.

Fergene ble bestilt for å kunne brukes etter 1. januar når nye og strengere krav til svovelinnhold i drivstoff innføres i ECA (Emission Control Areas).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Kutt: To dekk fjernes og et tredje blir kortere. Ny bro i aluminium og en rekke andre tiltak skal gjøres for å lette fergene til Scandlines. Batteripakker og nye dieselgeneratorer settes også inn. Foto: Scandlines

Batterihybrid

Scandlines installerer derfor scrubbere til å fjerne sot og partikler. I tillegg får skipene et nytt hybridsystem.

Scandline har allerede et hybridsystem installert om bord i fergene "Prins Richard" og "Deutschland", som går i rute mellom Rødby-Puttgarden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med EU-støtte på 17 millioner danske kroner, ble fergene bygget om og fikk installert batterier og system for hybriddrift.

Scandlines er først ute med det batterihybride systemet i så store ferger.

Les også: Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prinsesse Benedikte - en av to Scandlines-ferger bygget om til diesel-elektrisk og batterihybrid. Foto: Scandlines

30 minutter på batteri

Overskuddsenergi fra dieselgeneratorene, det vil si når skipene seiler sakte eller ligger i havn, lagres i batterier.

Når kraftbehovet er større enn dieselgeneratorene yter, hentes energi fra batteriene. Drivstoffbesparelsene skal være på rundt 15 prosent.

Batteriene, som tilsvarer batteriene i 600 el-biler, kan alene drive de 8.800 tonn tunge skipene i inntil 30 minutter.

Økt kapasitet

Når fergene er ferdig ombygget, vil de ta 1.300 passasjerer og 480 biler eller 96 lastebiler. Kapasiteten på dagens ferger er 977 passasjerer og 210 biler eller 42 lastebiler.

Scandlines operer tre fergeruter ut fra Danmark; Gedser-Rostock, Rødby-Puttgarden og Helsingør-Helsingborg.

I 2013 transportere selskapet 11 millioner passasjerer, 2,5 millioner biler og 0,7 millioner «fraktenheter», deriblant tog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt som fjernes fra de to skipene vil bli sendt til H.J. Hansen Genvindingsindustri, som kutter opp og sorterer i ulike kvaliteter for gjenvinning.

Taues: Skroget til Scandlines ferge Berlin på vei fra Stralsund til Fayard og omfattemnde ombygging. Foto: Scandlines

Les også:

Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige

Wärtsilä klar for å kommersialisere sjøens «Prius-teknologi»

Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer