Post-it-lapper ga hus med null byggefeil

Ved hjelp av blant annet fargede post-it-lapper leverte byggeselskapet Odd Hansen sitt første ferdighus med null feil. Foto: Lean Communications
Ved hjelp av blant annet fargede post-it-lapper leverte byggeselskapet Odd Hansen sitt første ferdighus med null feil. Foto: Lean Communications
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byggefirma leverte sitt første ferdighus med null feil etter å ha tatt i bruk lean.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I regi av Karmøy Omstillingsselskap har fem bedrifter på Haugalandet tatt i bruk lean. Metoden går ut på å se på hele verdikjeden i en bedrift med fokus på verdi for kunden, gjennom kontinuerlig forbedring på alle nivå i organisasjonen.

Målet er å fjerne unødvendig bruk av tid, ressurser og kostnader.

– Det har vært en utrolig fin prosess. Den har gitt oss muligheten til å få oversikten over alle verdidriverne i bedriften vår, og til å få en bedre oversikt over sammenhengene mellom hva som skjer i starten av et prosjekt og det endelige resultatet, sier Børge Andersen i entreprenørselskapet Odd Hansen.

Mer om lean: Byggherren anslo 90 dager. Haugesund fengsel brukte 11

Positive tilbakemeldinger

Ved bruken av lean starter all planlegging av prosjekter bakfra med ønsket utfall og sluttdato. Nødvendige operasjoner for å oppnå resultatet blir kartlagt, gjerne med post-it lapper i ulike farger plassert på en tavle, der lengden på lappen viser hvor lang tid arbeidsoppgaven skal ta. Dette er en del av metoden Odd Hansen har benyttet seg av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi startet med å opprette en styringsgruppe som jobbet seg gjennom de ulike trinnene i verdikjeden. Da det var gjort ble alle de ansatte trukket inn slik at alle fikk muligheten til å komme med forslag og bemerkninger, og dermed fikk de et langt større eierskap til prosjektet enn tidligere, forklarer Andersen.

Han sier tilbakemeldingene fra de ansatte utelukkende har vært gode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var en del som var skeptiske helt i starten. De var redde for at metoden skulle gi enda mer skjemaer og rapportering. Men nå ser absolutt alle verdien av lean. Metoden skaper et veldig godt samhold, og en god lagfølelse, sier Andersen.

Som en del av arbeidet med lean har bedriften kartlagt tidligere byggefeil og hyppigheten av de.

– Tidligere hadde vi i snitt mellom ti og 12 punkter på overtakelsesprotokollen til kunder når vi overleverte hus. Etter at vi har innført lean, har vi fått en bedre intern kontroll og klart å levere våre første to hus med null feil, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik kan norske bedrifter frigjøre tusenvis av arbeidstimer

Doble marginer

Odd Hansen produserer ferdighus, som settes opp i Nord-Rogaland og Sunnhordland. Andersen forteller at bedriften, som de fleste andre entreprenører, sliter med lave marginer, og derfor ønsket å ta grep internt for å bedre resultatet.

– Vi sitter per i dag igjen med rundt tre prosent per enhet vi overleverer. For å få et bedre resultat er vi avhengig av å gjøre ting riktig i alle ledd av produksjonen. Det har vært en skikkelig tankevekker for oss å se hvor god effekt vi har fått av å gjøre relativt små grep tidlig i verdikjeden, sier Andersen.

Ved å fortsette med lean, håper bedriften på å doble dagens marginer til rundt seks prosent.

– En dobling vil ikke skje over natten. Med ved å fortsette med en bevisstgjøring av alle ledd og en stadig økt effektivisering tror vi det er mulig å doble marginene på sikt med lean, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Effektivisering kan frigjøre 10.000 ingeniører

Fortsetter med lean

Odd Hansen er ikke den eneste av prosjektdeltakerne med positive tilbakemeldinger på bruken av lean.

– Alle de 5 bedriftene sier de har hatt god nytte av prosjektet og ønsker å dra dette videre for større deler av virksomheten. Det ser vi som veldig positivt. Flere av bedriftene har også hatt bemerkelsesverdig store forbedringer veldig raskt, sier Pål Nygård i Karmøy Omstilling.

Han forteller at bedriftene har fått opplæring i å kartlegge sine egne prosesser for å bli bevisste på hvilke aktiviteter som skaper verdi for kundene.

– Dernest bruker de lean-metoder og teknikker for å forbedre prosessene slik at de leverer stadig bedre produkter til kundene, med mindre ressurspådrag. Alt må skje i tett samspill mellom ledelse og ansatte, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kåret til beste norske lean-bedrift

Bedre enn forventet

Nygård forteller at lean har sitt utspring i bilindustrien. Men at den nå fungerer godt i alle type virksomheter.

– Vi ser at lean, introdusert på riktig måte, er en filosofi som passer godt inn i vår norske arbeidskultur der høy kompetanse, bedriftsdemokrati og involvering av de ansatte allerede er fremtredende, sier han.

Til tross for det, sier Nygård det kan være krevende å få bedrifter til å bestemme seg for å endre arbeidsmetode.

– Den utfordrer vår tradisjonelle måte å tenke på som ledere. Derfor var det utrolig viktig med god motivasjon blant ledelsen i de deltagende bedriftene. Så langt er resultatene en større suksess enn vi turte håpe på for disse bedriftene, sier han.

Andersen i Odd Hansen er ikke i tvil om hvordan byggselskapet skal jobbe fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kommer utvilsomt til å fortsette med lean. Vi ønsker å kjøre samme prosess i samarbeid med andre selskaper og underleverandører, og vil oppfordre alle vi jobber sammen med til å benytte seg av metoden, sier han.

Les også:

Slik får du jobben gjort selv om du ikke har lyst

Ikke gjør dette når du kaller inn til møter

Slik får du raskere svar på epost