Svakere SAS-resultat tross større trafikk

SAS fikk et overskudd før skatt på 756 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Foto: NTB scanpix.
SAS fikk et overskudd før skatt på 756 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS fikk et overskudd før skatt på 756 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Det er betydelig svakere enn for ett år siden, selv om flere flyr med selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omregnet etter dagens kurs, er overskuddet på 674 millioner norske kroner. I 2013 ble overskuddet for månedene mai til juli – SAS opererer med et forskjøvet regnskapsår, som starter i november – på 1.176 millioner svenske kroner, som er den valutaen selskapet rapporterer i.

Til tross for at overskuddet er mindre enn for et år siden, er det bedre enn analytikerne hadde ventet.

– Det må vi jo være fornøyd med, samtidig som vi er tydelige på at vi fortsetter å jobbe intenst for å kutte kostnadene, bedre produkttilbudet vårt og ta markedsandeler, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS til NTB.

SAS-aksjen steg drøyt 11 prosent da tallene ble presentert onsdag.

Les også: Ny passasjerrekord for SAS

Kostnadskutt ikke nok

Selv om selskapet klarte å kutte kostnadene per passasjerkilometer med 5,6 prosent, falt inntektene enda mer: 7,1 prosent. Dermed er ikke en trafikkøkning på drøyt 10 prosent nok til å sørge for økte inntekter for det skandinaviske flyselskapet. Totalt gikk driftsinntektene ned fra 11,6 til 10,7 milliarder svenske kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da skal vi huske at Widerøe er med i tallene fra i fjor, mens ikke i de nyeste tallene. dersom vi holder Widerøe utenfor, er inntektsnedgangen på bare 0,2 prosent, forklarer Roald.

– Resultatet reflekterer et marked med fortsatt kraftig prispress. Samtidig viser den høye trafikkveksten og produktiviteten at vår strategi har en effekt, sier konsernsjef Rickard Gustafson. Driftsresultatet falt fra 1.402 til 932 millioner.

– Må tjene penger

– Det er fortsatt en overkapasitet i markedet, og for tiden er det bare Avinor og tax-free-selskapene som tjener penger, ingen av flyselskapene, sier Roald. Han ser ikke for seg en ytterligere kapasitetsøkning i det skandinaviske markedet i løpet av vintersesongen som står for døren.

– Vi forventer mer normaliserte priser, noes om er viktig for hele industrien. Hvis selskapene ikke tjener penger, kan vi ikke tilby flere ruter, et bedre produkttilbud eller nye fly.