Ikke betal rådyre SMS-tjenester som bryter reglene
Følger ikke tjenesten CPA-retningslinjene, er avtalen ugyldig uansett.
Vilkårene med mobiloperatøren din sier at du selv er ansvarlig for bruken av mobiltelefonen din. Likevel klager mange nordmenn på SMS-tjenester de mottar – og vinner.
For skal operatøren kreve pengene av deg, må SMS-tjenesten ha fulgt spillereglene. Blant annet de såkalte CPA-retningslinjene, som bestemmer hvordan selve SMS-ene skal se ut.
Følger ikke innholdsleverandøren disse, går avtalen mellom deg og dem i søpla. Og pengene dine kan havne tilbake i lommeboka.
Les også: Slik fikk David tilbake pengene fra rådyr SMS-tjeneste – fem skritt å lære av
Datter i konkurranse
Fra oktober til januar ble en mobilkunde belastet totalt 2.582 kroner for innholdstjenester gjennom mobilregningen. Faren til datteren som brukte mobilen klaget til operatøren, da datteren nektet for å ha bestilt noe. Men operatøren mente innholdsleverandøren dokumenterte at avtalen var inngått, og at meldingene var sendt på lovlig vis.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSaken havnet hos Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, som kan behandle slike klagesaker. Selv om vedtakene ikke er bindende, gjør operatørene praktisk talt alltid som nemnda sier.
Nemnda mener tekstmeldingene brøt CPA-regelverket, og at eventuelle avtaler mellom datteren og innholdsleverandøren derfor er ugyldige.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPappaen får derfor tilbake alle de 2.582 kronene.
Slipp SMS-rot ved å sperre abonnementet ditt for innholdstjenester
87-åring mistenkte virus
Et liknende vedtak handler om en 87 år gammel kvinne. Hun ble belastet 8.700 kroner i løpet av ett års tid, for innholdstjenesten «Premiedryss», en tjeneste hun mener å aldri ha bestilt.
Hun skal ha trodd SMS-ene var virus, og slettet dem derfor umiddelbart. Tjenesten løp derfor videre, og regningene hopet seg opp til totalt 8.700 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenTeleoperatøren mente 87-åringen med viten og vilje hadde meldt seg på, mens Brukerklagenemnda igjen påpeker at tekstmeldingene ikke fulgte CPA-reglene. Også hun får derfor tilbake pengene sine.
Les også: Mann (81) påmeldt iPhone-konkurranse
Hva er CPA-retningslinjene?
CPA står for «Content Provider Access» (innholdsleverandør-tilgang). Når en innholdsleverandør vil selge varer via mobilregningen, inngår de en CPA-avtale med operatøren din. En del av denne avtalen er CPA-retningslinjene - ofte brukes «Forbrukerombudets veiledning for mobiltjenester».
Eksempel på SMS-tjeneste som bryter retningslinjene
- Datteren i artikkelen fikk først denne meldingen:
- «Svar JA på denne meldingen for din sjanse til å vinne en en Apple Produkt! KS: XXX, 150kr/uke 1SMS, abonnement og autofornyelse. Denne meldingen er gratis»
- Nemnda mener denne strider mot CPA-retningslinjene, blant annet fordi den ikke forteller hvordan tjenesten stanses.
Her settes det en rekke krav. For eksempel skal det først sendes ut en tekstmelding kunden aktivt må bekrefte, før utgiftene kan løpe.
Denne meldingen skal blant annet inneholde:
- Priser, hvor lenge abonnementet varer og hvordan det fornyes.
- Telefonnummer til tjenestens kundeservice.
- At tjenesten kan stanses ved å sende kodeordet «STOPP».
Les også: Norsk kvinne spilte Farmville for 15.000 kroner
Brytes reglene, brytes avtalen
«Konsekvensene av å ikke følge CPA-retningslinjene er etter nemndas oppfatning at avtalen ikke kan anses å være gyldig inngått» skriver Brukerklagenemnda i det ene vedtaket.
Artikkelen fortsetter under annonsenAltså: Følger ikke innholdsleverandøren reglene til punkt og prikke, er avtalen de har med deg ugyldig. I så måte spiller det ingen rolle om du faktisk har bestilt SMS-tjenesten eller ikke. Betale skal du uansett ikke.
CPA-retningslinje er lange og kompliserte, men de har ett mål: Å sørge for at du forstår hva du begir deg ut på. Har du misforstått noe er sjansen stor for at reglene er brutt, at avtalen dermed er ugyldig og at du kan kreve pengene dine tilbake igjen. Og ofte er det lite som skal til; ett glemt punkt fra innholdsleverandørens side kan være nok.