Forbrukerombudet kraftig ut mot telefonselskap

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: NTB scanpix
Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en klagestorm mot det norske telefonselskapet Uno Life ber Forbrukerombudet nå om at selskapet trekker tilbake alle betalingskrav inntil videre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste månedene har det vært en klagestorm uten sidestykke mot telefonselskapet, ifølge Forbrukerombudet.

Selskapet skal ha lokket med en konkurranse hvor deltakere kunne vinne en premie. I stedet skal flere ha endt opp med dyre abonnementer som har vært vanskelige å stoppe. Flere har fortalt at de har fått åtte-ni purringer på SMS på opp til 1.500 kroner fra selskapet.

I august konkluderte ombudet med at Uno Life har brutt markedsføringsloven og varslet et rekordstort gebyr på én million kroner til selskapet. De to sentrale personer i firmaet har også blitt varslet om et gebyr på 300.000 kroner hver.

Men til tross for varselet har selskapet fortsatt med purringer og inkassovarsler, ifølge ombudet.

– Vi får daglig flere klager på betalingskrav fra selskapet. Vi ser alvorlig på at Uno Life, tross varsel fra ombudet om klare lovbrudd, nå har tatt i bruk mer aggressive metoder overfor forbrukerne, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet skal fredag i møter med telefonselskapet. (©NTB)