Norwegian vil kjøpe over 20 nye Dreamlinere

LAR SEG IKKE SKREMME: Tross mange problemer med modellen, vil Norwegian-sjef Bjørn Kjos gå til innkjøp av 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing-fabrikken. Foto: Jan Erik Henriksson (TT)
LAR SEG IKKE SKREMME: Tross mange problemer med modellen, vil Norwegian-sjef Bjørn Kjos gå til innkjøp av 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing-fabrikken. Foto: Jan Erik Henriksson (TT)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian vil kjøpe mer enn 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing med levering etter 2018.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge den velrenommerte amerikanske finansavisen The Wall Street Journal kom selskapets administrerende direktør Bjørn Kjos med opplysningen i et intervju på flyplassen London Gatwick torsdag.

Kjos sa videre at selskapet ønsker å utvide sin flåte med flere Boeing-fly nå som det utvider sitt langdistanserutenett. Flyene skal leveres etter 2018, meldte nyhetsbyrået Reuters.

Norwegian er det tredje største lavprisselskapet målt i passasjertall i Europa, etter Ryanair og EasyJet.

Ble satt på vent

I slutten av april valgte Norwegian å utsette samtalene med Boeing om å bestille de 20 nye Dreamlinerne fordi amerikanske myndigheter ikke hadde gitt sin godkjenning til selskapets nye langdistansevirksomhet.

– Dessverre har forsinkelsen i DOT-prosessen (Det amerikanske transportdepartementet, red.anm.) ikke gitt oss noe annet valg enn å sette våre forhandlinger med Boeing om å kjøpe 20 nye 787-9 Dreamliner-fly på hold, skrev Kjos i et brev til den irske transportministeren Leo Varadkar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian på vei til India og Hongkong

Norwegian har opprettet et nytt selskap i Irland, Norwegian Air International, som skal drifte langdistanserutene til selskapet.

Andre flyselskap og fagforeninger har hevdet at selskapet i Irland er opprettet for å kunne presse ned lønninger og arbeidsvilkår. Norwegian har avvist påstandene om at de driver sosial dumping i luften gjennom det nye selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gatwick

Det var ikke tilfeldig at Kjos kom med uttalelsen om nye fly på Gatwick. Han sa at flyplassen ved London vil være en sentral del av selskapets planer.

Norwegian håper å kapre passasjerer fra de andre lavprisselskapene til sine transatlantiske og asiatiske ruter.

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier i en kommentar til NTB torsdag kveld at flyselskapet hele tiden har sagt at det er på jakt etter flere Dreamlinere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For å konkurrere globalt, må vi bli større. Vi er en av Boeings største kunder og har løpende dialog med dem om både nåværende drift og fremtidige leveranser. Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om vi er i forhandlinger om 20 nye 787-9, sier han.

Les også: Spår priskrig etter ny Norwegian-rute

Tar opp kampen

Denne uken markerer Norwegian de første flygningene mellom London og USA. Første avgang til Los Angeles lettet fra Gatwick onsdag, mens første flygning til New York tok av torsdag ettermiddag. På fredag flyr Norwegian for første gang mellom London og Fort Lauderdale.

– Lanseringen av langruter fra Gatwick er en viktig del av Norwegians globale vekststrategi, og om et par år står langruter fra Spania for tur. Vi mener at alle skal ha råd til å fly, også mellom Europa og USA. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av noen få store selskaper med dyre og lite fleksible billetter, sa Kjos.

Norwegian har i dag syv 787 Dreamlinere i drift og vil i 2018 ha en flåte med i alt 17 slike fly.