Du må selv betale returkostnadene

Du må selv betale returkostnadene
Du må selv betale returkostnadene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det finnes unntak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Handler du på nett, har du som kjent angrerett i inntil 14 dager etter å ha mottatt varen. Og dette er en rettighet vi virkelig benytter oss av.

Av 3,3 millioner varer nordmenn handlet på internett i fjor, returnerte vi svimlende 1,5 millioner tilbake til selger, ifølge tall fra PostNords rapport om E-handel i 2014, som også røper at det høye tallet i stor grad skyldes nettbasert kleshandel.

Benytter du deg av angreretten, er det kunden som må stå for returkostnadene. Men det finnes unntak, ikke minst avhengig av hvor du handler.

Fått riktig vare?

I angrerettloven står det at forbrukere som benytter seg av angreretten, må betale for returkostnadene selv. Unntaket er ifølge loven hvis «selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.» Men hva betyr dette i praksis?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et typisk eksempel på at selger har misligholdt avtalen, er hvis det er en feil med produktet. Da skal selger betale kostnadene med retur, forteller Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til Dinside.

Flønes forklarer videre at det er selgeren som skal betale for returen av den opprinnelige varen hvis du ikke fikk varen du bestilte, men i stedet fikk en erstatningsvare.

Les også om du kan bruke varen før den sendes i retur

Gratis retur

Selv om loven altså slår fast at det i hovedsak er du som kunde som må betale for retur av en vare innen de 14 dagene angreretten gjelder, fins det unntak:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke nettbutikker tilbyr nemlig gratis retur av varer du har bestilt hos dem. Dette gjelder eksempelvis Apple.com, klesbutikkene Zara og Mango, og sportskjeden XXL.

Blant annet ved hjelp av Postens tjeneste Norges nettfavoritter, kan du sile ut flere nettbutikker som tilbyr gratis retur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg tilbyr en del nettbutikker at du kan levere tilbake varene i de fysiske butikkene som tilhører samme kjede kostnadsfritt. Dette avhenger selvsagt av at det er en fysisk butikk i nærheten av der du bor. Kjedene Skoringen, Bianco, G-Max og Jysk er eksempler på dette.

Ny angrerettlov

Som nevnt tidligere er en helt ny angrerettlov under behandling, som blant annet vil fjerne muligheten til å angre på såkalte intimprodukter. Men hvordan blir reglene for retur av varer når de nye reglene inntrer?

- I den nye angrerettloven som kommer i slutten av juni må forbruker betale returen uansett om det er fjernsalg, for eksempel ved netthandel, eller salg utenfor fast utsalgssted, som dørsalg. Det må opplyses før avtaleinngåelse, og er det ikke opplyst slipper forbruker å betale, forteller Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Dessuten må selger betale for returen hvis det er snakk om varer som ikke kan returneres med vanlig post, som for eksempel svært skjøre gjenstander, forteller hun.