USA gir irsk Norwegian-støtte kald skulder

VENTER PÅ SVAR FRA USA. Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Foto: NTB scanpix
VENTER PÅ SVAR FRA USA. Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Følg med på nettsiden vår, skriver den amerikanske transportministeren i et brev til sin irske kollega.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette er saken

16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.

I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.

I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.

Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.

12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos begynner å bli svært utålmodig overfor irske og amerikanske myndigheter.

For en måneds tid siden skrev han brev til Irlands transportminister Leo Varadkar og ba om hjelp til å få ordnet den nye virksomheten for langdistanseflyene. Uten en amerikansk trafikktillatelse kan ikke flyene brukes til og fra USA.

«Dessverre fører den uventede forsinkelsen til at vi kan bli tvunget til å flytte langdistanseflyene fra Norwegian Air International (irsk driftstillatelse) til vår norske virksomhet (norsk driftstillatelse),» skrev Kjos: Flyr hjem ett fly

Kjos minnet statsråden om at beslutningen kan ramme forholdet til Irland.

«En ytterligere forsinkelse (...) vil beklagelig tvinge oss til å reversere planene for å bygge et langdistanseselskap i Irland. Det vil være et stort tilbakesteg i arbeidet med å skape et stort fotavtrykk i deres land. Paradokset er at vi da må fortsette virksomheten på samme måte som planlagt i Irland basert på en norsk driftstillatelse,» skrev han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ba om amerikansk støtte

Henvendelsen fikk Leo Varadkar til å skrive brev til den amerikanske transportministeren Anthony R. Foxx, der han ba Foxx om å se positivt på Norwegians ønske om å fly mellom Europa og USA med asiatisk kabinpersonale ombord på fly innregistrert i Irland og på en irsk driftstillatelse.

I sitt svarbrev til Varadkar gir nå Anthony R. Foxx den irske Norwegian-støtten en kald skulder, skriver check-in.dk.

Foxx avviser henvendelsen fra den irske transportministeren med et standardsvar om at han ikke kan kommentere den konkrete saken:

- Jeg er sikker på at du forstår at jeg ikke kan kommentere innholdet i Norwegian Air International´s søknad, skriver han i sitt svarbrev datert 7. mai.

- Følg med på nettsiden vår

- Jeg kan forsikre deg om at vi vil se på alle innvendinger før vi treffer en beslutning i denne saken, skriver Foxx videre, før han oppfordrer Varadkar til å følge med på nettsiden til de amerikanske transportmyndighetene.

Les også: - Nå har Norwegian brukt opp kvoten