Beste dekning krever din innsats

DEKNING: DNBs Dekningsgaranti gir deg de beste vilkårene hvis du tar deg tid til å sjekke vilkårene til konkurrentene. (Foto: ILLUSTRASJON/OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
DEKNING: DNBs Dekningsgaranti gir deg de beste vilkårene hvis du tar deg tid til å sjekke vilkårene til konkurrentene. (Foto: ILLUSTRASJON/OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNBs dekningsgaranti gir deg de beste vilkårene. Men bare hvis du tar deg bryet med å lete etter dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i år lanserte DNB en egen dekningsgaranti på sine Best-forsikringer, som altså skal sikre kundene minst like gode vilkår som hos konkurrentene.

Finansportalen mener DNBs garanti krever mye av kunden, og anbefaler å heller sjekke vilkår og priser før man velger forsikring.

Les også: Siste frist for selvangivelsen

Gir deg konkurrentenes vilkår

DNBs dekningsgaranti ble lansert 20. januar i år, og gjelder alle som har eller kjøper en Best-forsikring, det være seg reise-, bil-, villa-, innbo eller fritidsboligforsikring.

Ifølge Espen Brynsrud i DNB fungerer dekningsgarantien slik mange «prisgarantier» fungerer i andre bransjer.

- Hvis kunden finner ut at andre forsikringsselskaper har bedre dekninger i forbindelse med et skadeoppgjør, dekker vi det de andre dekker, sier Brynsrud til DinSide.

Han forteller videre at kunden i praksis har seks måneder på seg fra skadetilfelle er meldt, til å påberope seg dekningsgarantien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er ikke dette en veldig tungvint løsning for kunden? Ville det ikke være et bedre alternativ at DNB selv sørget for å ha de beste vilkårene?

- Jeg ser poenget. Våre ambisjoner er at vi over tid skal ha den beste reiseforsikringen og de beste vilkårene. Fordi det ikke til enhver tid er lett å holde oversikt over konkurrentenes vilkår, har vi valgt å gi kundene dekningsgaranti. Det å forplikte seg juridisk og ha tilgang til andre selskapers vilkår kan vi dessverre ikke påta oss, sier Brynsrud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse bør dobbeltsjekke om reiseforsikringen fortsatt gjelder

Slik bruker du dekningsgarantien

På DNBs nettsider står det forklart at "forutsetningen for skadeoppgjør i henhold til dekningsgarantien er at krav i henhold til dekningsgarantien fremsettes og dokumenteres."

Altså dekker DNB det andre konkurrerende forsikringsselskaper måtte dekke, dersom kunden finner bedre vilkår andre steder og kan vise til dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hva betyr dette i praksis?

- Hvis kunden finner ut at andre forsikringsselskaper har bedre dekninger i forbindelse med et skadeoppgjør, dekker vi det de andre dekker. Som dokumentasjon holder det at hun kan henvise til en nettside hvor informasjonen kommer, eller sende oss forsikringsvilkår fra et annet selskap, sier Brynsrud.

Ifølge Brynsrud holder det å dokumentere vilkår fra andre selskap med informasjon fra Finansportalen, hvor man kan få informasjon om vilkårene til flere av selskapene på ett og samme sted.

Les også: I enkelte tilfeller kan kredittkortet gi bedre vilkår på reiseforsikringen

Sjekk vilkår før du velger forsikring

Finansportalen ved daglig leder Elisabeth Realfsen mener DNBs dekningsgaranti er en ordning som krever mye av kunden. Hun anbefaler i stedet om å sjekke vilkår og ikke minst priser i forkant, framfor å lete etter ulike dekninger hos mange selskap etter at skaden er skjedd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Man kan enkelt gjøre dette på Finansportalen.no. Når man har fått opp tilbud fra de ulike selskapene, viser en rød pil om vilkårene er dårligere enn standardvilkår og en grønn pil om de er bedre, sier Realfsen, som legger til at det generelt lønner seg å handle de billigste enkeltforsikringene, fremfor å velge pakketilbud.

Les også: I enkelte tilfeller kan kredittkortet gi bedre vilkår på reiseforsikringen